Біла Церква, Львів та Хмельницький стали лідерами з прозорості у сфері інвестицій та економічного розвитку серед 100 найбільших міст України у 2019 році

14.04.2020
Біла Церква, Львів та Хмельницький стали лідерами з прозорості у сфері інвестицій та економічного розвитку серед 100 найбільших міст України у 2019 році

У 2018 році Трансперенсі Інтернешнл Україна вперше оцінила прозорість інвестиційного сектору 100 найбільших міст України. Перше дослідження показало, що середній показник прозорості сфери інвестицій склав всього 22%. Аналітики перевіряли, зокрема, такі показники, як наявність антикорупційних програм, інформацію щодо проведення перевірки діяльності підприємств міста, наявність інвестиційного паспорта міста тощо.

У 2019 році відбулося об’єднання Рейтингу прозорості міст та Рейтингу інвестиційної прозорості міст. Відтак основний рейтинг доповнився 14 сферою — “Інвестиції та економічний розвиток”. Сфера складається з 13 індикаторів, за виконання яких міста можуть отримати максимум 16 балів.

Чого вдалося досягнути містам у цій сфері та які індикатори є найменш прозорими — розповідаємо далі.

Основні показники сфери “Інвестиції та економічний розвиток”:

  • середній показник прозорості сфери становить 34% — всього третина індикаторів була виконана; 
  • найбільш прозорі обласні центри — Львів (87,5%), Хмельницький (83,3), Вінниця (79,1%) та Київ (79,1%);
  • найбільш прозорі малі міста — Біла Церква, місто-лідер у сфері з показником 15,75 із максимальних 16 (98,4%);
  • міста Кам’янське, Покров, Кривий Ріг, Бахмут — набрали понад 10 балів;
  • найменш прозорі міста у сфері – Червоноград, Павлоград, Мирноград, Нетішин та Подільськ.

Міські ради неохоче оприлюднюють контакти членів виконавчого комітету, чинні регуляторні акти та не квапляться оприлюднювати інформацію про кредитний рейтинг міста. 

Натомість більшість міськрад своєчасно оприлюднюють проєкти регуляторних актів, прийняли та фінансують програми підтримки підприємництва. Крім того, на сайтах міських рад зазвичай можна дізнатися про співпрацю з проєктами міжнародної технічної допомоги та міжнародними організаціями.


Аналіз виконання індикаторів:

D01 
Чи проводяться відкриті публічні заходи для обговорення проєктів регуляторних актів та оприлюднюється інформація про хід заходів (протокол чи стенограма), результати проведення заходів, врахування або неврахування пропозицій та зауважень до проєктів регуляторних актів за підсумками публічних заходів?

Лише 20  міст зі 100 отримали максимум балів. 
Серед них 3 – у Дніпропетровській області. Та по два міста Донецької, Луганської та Івано-Франківської області. 


D02
Чи оприлюднюються на офіційному сайті проєкти регуляторних актів міської ради в передбачений законом термін?

Це один із найпопулярніших до виконання індикаторів. Аж 71  місто отримало  максимальний бал.
Серед них 8 міст Київської області та 7 міст Дніпропетровської області. За нею ідуть Донецька, Запорізька  та Сумська області. Видно, що лідерами є Центральна та Східна Україна. 


D03
Чи оприлюднюються на офіційному сайті проєкти регуляторних актів виконавчого комітету в передбачений законом термін?

68  міст зі 100 отримали  максимальний бал. Найбільше міст, що отримали максимум по індикатору, в Київській, Дніпропетровській, Полтавській та Сумській областях.

 
D04
Чи оприлюднені на сайті ради або іншому спеціалізованому ресурсі чинні регуляторні акти міської ради та її виконавчих органів?

Цей індикатор виявився одним із найскладніших до виконання. Тільки Бахмуту, Білій Церкві, Кам’янському та Львову вдалося отримати максимальний бал. 


D05
Чи є на офіційному веб-сайті окремий розділ українською та англійською мовами для роботи з інвесторами й оприлюднено інвестиційний паспорт громади англійською та українською мовами?

28 міст зі 100 отримали  максимальний бал. Серед них по три міста з Дніпропетровської, Хмельницької та Чернігівської областей. 

D06
Чи оприлюднено на офіційному веб-сайті ради в окремому розділі інформацію про інвестиційні об’єкти/проєкти, які пропонуються міською владою для інвестування  незалежно від форми власності?

Більшість міст отримала максимальний бал. Серед них найбільше міст з Дніпропетровської та Донецької областей.  

D07
Чи є серед членів виконавчого комітету представники комерційного сектору та чи оприлюднені їхні контактні дані на офіційному веб-сайті ради (контактний телефон, електронна пошта, фото, адреса)?

Тільки 9 містам вдалося отримати максимум балів. Переважно це міста Донецької та Хмельницької областей.


D08
Чи підключено місто до офіційної платформи, яка допомагає людям відкрити власний бізнес?

21 місто зі 100 отримало  максимальний бал. Серед них аж 4 міста Дніпропетровської області, в Донецькій та Львівській області - по два міста. 
 

D09
Чи оприлюднено інформацію про співпрацю органу місцевого самоврядування з проєктами міжнародної технічної допомоги та міжнародними організаціями?

62  міста зі 100 отримали  максимальний бал. Аж 7 лідерів по виконанню індикатора у Донецькій та по 4 у Дніпропетровській і Житомирській областях.  


D10
Чи оприлюднено інформацію про оцінку кредитного рейтингу міста?

Тільки 24 міста провели оцінку кредитного рейтингу. Більшість з них у Київській, Запорізькій та Дніпропетровській областях.


D11
Чи оприлюднено на офіційному веб-сайті в зрозумілому та доступному форматі показники (індикатори) ефективності виконання стратегії міста?

Цей індикатор хоч і складний до виконання, проте, 23 містам вдалося отримати максимальний бал.

D12
Чи міська рада ухвалила та чи фінансується програма підтримки та розвитку підприємництва?

Аж 65  міст змогли отримати максимум балів. Серед них  8 міст Донецької області та 6 Запорізької.


D13
Чи ухвалено міською радою рішення про запровадження електронних аукціонів для продажу прав на розміщення сезонної торгівлі?

Хоч індикатор і не є складним до виконання, - втілити його вдалося лише вісьмом містам.

 

Як містам підвищити прозорість сфери інвестицій та економічного розвитку?

  1. Проаналізувати власні показники та визначити індикатори, які потребують втілення.
  2. Скористатися збірником кращих практик. Ви можете покращити свої показники з мінімальними ресурсними затратами використовуючи приклади міст-лідерів.  
  3. За потреби звернутися за консультацією до аналітиків програми Прозорі міста.