Щорічно команда «Transparent cities/Прозорі міста» презентувала Рейтинг прозорості 100 українських міст та Рейтинг підзвітності 50 з них у перші місяці року. Враховуючи контекст сприйняття результатів, цьогоріч дослідження публікується з акцентом на актуальні в умовах війни рекомендації для міст.
Метою дослідження було зафіксувати наявний розвиток та прогрес муніципалітетів, щоб з перемогою повернутися до їх відбудови та покращення. Про головні результати дослідження читайте нижче.
Місто-лідер обох рейтингів у 2021 році — Маріуполь. Вже вдруге, адже попереднього року місто також отримало першість. Міська рада не лише формально виконувала визначені законодавством вимоги, а й втілила багато належних практик, зробивши місто взірцевим у сфері публікації даних, наданні онлайн-послуг, роботи з геопорталом тощо.
Вперше за час дослідження одразу 5 міст перетнули позначку у 80 балів. Окрім Маріуполя (91 бал), п’ятірку лідерів муніципальної прозорості у 2021 році складають Львів (85,49), Дніпро (84,2), Дрогобич (83,16) та Мукачево (81,3).
Результати демонструють, що міста ухвалили важливі рішення щодо публікації даних, бюджету, електронної демократії, стратегій розвитку та регуляторної політики. А головне — виконали не лише вимоги законодавства, а ініціювали створення додаткових послуг та сервісів для комфорту своїх мешканців. Результат цих зусиль — безпрецедентний за всю історію програми «Прозорі міста/Transparent cities» рівень відкритості міст. Загалом за 5 років рейтингування середній показник прозорості 100 міст зріс на 62,2% і за результатами оцінювання у 2021 році становить 48,5 бала.
Найбільше балів за 5 років додали Червоноград (45,4→66,2), Новомосковськ (14,8→34,49), Миколаїв (55,7→71,37), Мукачево (65,9→81,3), Охтирка (41,7→54,8). Загалом 54 міста зросли по балах, а 36 — підвищили свою позицію в Рейтингу. Лідерами у Рейтингу підзвітності стали Маріуполь (58,75), Дніпро (39,75), Тернопіль (39,75), Львів (33,25), Бахмут (31).
За підсумками рейтингування підзвітності 50 міст, середній показник зріс на 28,84% порівняно з минулим роком, середній показник підзвітності 50 досліджуваних міст становить 16 балів.
У команді наголошують, що прозорість та підзвітність влади — це також фактори, що забезпечують ефективність врядування на місцях у період криз.
«Багато інструментів, втілення яких заохочувала програма «Прозорі міста/Transparent cities», сприяли стійкості міст і посилювали спроможності для реакції на кризи. Для прикладу — публікація інформації про комунальне нерухоме майно, що перебуває на обліку міської ради, дає змогу розуміти обсяг можливого житла для розселення та релокації бізнесу з гарячих точок, а опублікований чіткий список установ та послуг соціальної допомоги — зорієнтувати переселенців щодо можливостей задоволення їхніх потреб», – зазначає Олена Огороднік, керівниця програми «Прозорі міста/Transparent cities».
Серед рекомендацій, які можуть бути корисними у воєнний час, є такі:
- впровадження електронної реєстрації заяв на житло;
- впровадження онлайн-заяв в установи соціальної допомоги;
- забезпечення розподілу коштів між організаціями громадянського суспільства;
- для міських рад у прифронтових зонах — обмеження доступу до наявних даних на офіційних ресурсах міста;
- публічне оприлюднення обсягів та партій надання гуманітарної допомоги.
Окрім цього, важливим кроком під час війни буде й розірвання побратимських зв'язків з містами у росії та білорусі, а ще — перейменування вулиць, які пов'язані з росією.
Зважаючи на нищівні руйнування, які завдає рф нашим містам, команда «Transparent cities/Прозорі міста» закликає тиснути на росію: впроваджувати жорсткі санкції, примушувати бізнес та компанії закриватися у рф та економічно її ізолювати!
А також закликаємо міжнародних партнерів підтримувати Україну: виділяти кошти на захист, амуніцію, гуманітарні потреби та біженців.
Аналітичну записку розроблено в межах проєкту «Transparent Cities: електронна платформа взаємодії громадян та місцевої влади для забезпечення підзвітності та належного врядування», який реалізується за фінансової підтримки представництва Європейського Союзу в Україні. ЇЇ зміст є виключною відповідальністю ГО «Трансперенсі Інтернешнл Україна» і не обов'язково відображає позицію Європейського Союзу.