09 липня 2025, в 10:00
Прозорість міст Житомирщини: результати Рейтингу 2024

Рівень прозорості Житомирської області майже на 6 відсоткових пунктів вище, ніж загальноукраїнський. Водночас з чотирьох міст лише одне покращило свої показники, решта — втратили позиції. Житомир значно поступився іншим обласним центрам та за рік втратив майже 12 в.п. Водночас Бердичів перейшов у категорію «непрозорих».

У Рейтингу прозорості 100 найбільших міст України за 2024 рік Житомирську область представляли чотири міста: Житомир, Бердичів, Звягель і Коростень. Середній рівень прозорості цих муніципалітетів сягнув 47,4%, що вище за загальноукраїнський  — 41,6%. Це забезпечило регіону 7 місце серед 21 області України.

Як і в 2023 році, Коростень і Житомир отримали статус «частково прозорих» міст,  Бердичів втратив свої позиції та долучився до Звягеля в категорію «непрозорих» міст. Водночас Житомир поступився 13 обласним центрам. 

Порівняно з 2023 роком лише одне з чотирьох міст підвищило свій рівень прозорості, а три інші – навпаки, втратили позиції.  Житомир — обласний центр, який здавалося б, мав бути попереду — продемонстрував найбільший регрес серед усіх досліджуваних міст області.

Щоб дослідити прозорість міст Житомирщини, аналітики оцінили діяльність міських рад за 70 індикаторами, серед яких 22 були вимогами закону, 17 – поєднували у собі вимоги закону та найкращі практики управління, а 31 – перевіряли застосування найкращих практик. 

Коростень, попри загальний статус «частково прозорого», добре впорався з виконанням законодавчих вимог — майже 79% реалізації і четверте місце по країні. Найгірше законодавчі вимоги втілив Бердичів – на 34,3%. Також Коростень найліпше серед міст Житомирщини виконав критерії, які є найкращими практиками, – рівень реалізації 53,8%, а найгірше з вдалими практиками управління впорався Звягель (33,3%).

В індикаторах, які поєднували у собі вимоги закону та найкращі практики, лідером став Житомир — рівень реалізації 67,3%, найгірший результат у цій категорії показав Коростень — 34,6% виконання.


Також аналітики програми проаналізували 7 важливих напрямів роботи ОМС: відкритість, бюджет і закупівлі, комунальне майно, взаємодія з громадськістю, кадрова політика та доброчесність, послуги громадянам, реагування на виклики війни. 

Найуспішніше міста Житомирської області впорались зі сферою відкритості (рівень виконання – 57,7%, вищий за середній по рейтингу), а найбільшим викликом для муніципалітетів стала  сфера послуг громадянам,  її реалізували всього на 16,7% і це нижче за середній результат 100 міст.

Житомир найкраще впорався зі сферою відкритості (рівень виконання — 73,8%) і не зміг опанувати сферу послуг громадянам (8,3%). 

У 2024 році 10 із 70 індикаторів прозорості стосувались відкритих даних і прямо чи опосередковано ґрунтувалися  на постанові Кабінету Міністрів України № 835. Найкраще ці індикатори реалізував Коростень (рівень виконання – 55,6%), найгірше – Бердичів (5,6%).

Що найкраще вдалось реалізувати містам Житомирщини?

Міста Житомирської області мають певні успіхи. У 2024 році міські ради Житомира, Бердичева, Звягеля та Коростеня продемонстрували низку вдалих рішень.

Зокрема, всі чотири міста оприлюднили плани з підготовки проєктів регуляторних актів, регулярно звітували про виконання бюджету (не лише річні, а й квартальні звіти), забезпечили достатній рівень конкуренції в закупівлях. Вони також проводили громадські слухання, обговорення, публічні консультації щодо питань міського життя та звітували про їхні результати, а ще — адаптували офіційні сайти міськрад для людей із порушеннями зору та створили їхні мобільні версії. Крім того, на сайтах регулярно оновлювали інформацію про вакансії, а також  створили профілі громади в системі DREAM та завели в систему власні проєкти.

Житомир — безперечний лідер у регіоні за рівнем впровадження найкращих практик муніципального управління. Серед вдалих рішень:

1. Електронна приймальня Житомирської міської ради.

За допомогою цього інструмента можна: подати запит на інформацію, надіслати звернення громадян та звернутись до депутата, замовити електронну послугу, повідомити про корупцію чи перевірити інформацію про штрафи ПДР.

2. Кодекс етичної поведінки посадових осіб виконавчих органів Житомирської міської ради.

3. Напрацювання депутатської групи «Рівні можливості» .

Серед іншого, кожного року публікується «Гендерний профіль Житомира»

4. Інструменти запобігання корупції:

  • План доброчесності Житомирської міської територіальної громади на 2025 – 2026 роки.
  • Порядок роботи з повідомленнями про можливі факти вчинення корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень відповідно до Закону України «Про запобігання корупції» у Житомирській міській раді та її виконавчих органах .
  • окрема сторінка, присвячена Уповноваженій з питань запобігання та виявлення корупції, з розділами «Скринька довіри», «Документи», «Звіти».

 

З чим міста Житомирської області не впорались?

12 із 70 індикаторів повністю не виконувались жодним із чотирьох міст. Серед них три вимоги закону:

  • публікація та вчасне оновлення на офіційному вебсайті та Єдиному державному вебпорталі відкритих даних машиночиного переліку усіх об'єктів рухомого майна, що перебуває в комунальній власності  та даних про доступність будівель для осіб з інвалідністю;
  • коректне оприлюднення інформації про ціни на матеріальні ресурси під час закупівель послуг з поточного ремонту та робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об'єкта будівництва;
  • оприлюднення максимально повної інформації про ухвалені рішення щодо надання компенсацій за пошкоджені або знищені об'єкти нерухомого майна.

Та вісім найкращих практик муніципального управління:

  • проведення відкритих бюджетних слухань;
  • наявність єдиної методики аналізу чи порядок моніторингу цін на матеріальні ресурси в будівництві;
  • проведення електронних аукціонів для продажу прав на розміщення об'єктів сезонної торгівлі та тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності;
  • наявність відповідального органу чи посадової особи за моніторинг порушень правил етичної поведінки посадових осіб місцевого самоврядування та накладання санкцій;
  • наявність системи електронної реєстрації заяв про взяття на квартирний облік;
  • публікація переліку отримувачів гуманітарної допомоги серед структурних підрозділів міської ради та суб'єктів, їй підпорядкованих;
  • оприлюднення узагальнених річних звітів про типи та обсяги отриманої гуманітарної допомоги.

 

Рекомендації Житомиру

Щоб у 2025 році Житомир  нарешті вийшов із категорії «частково прозорих», аналітики програми підготували низку практичних рекомендацій. Виконання цих пунктів дозволить органам місцевого самоврядування не лише виправити прогалини, а й вийти на якісно новий рівень відкритості та підзвітності.

Виконання вимог закону

  1. Розробити Стратегію розвитку територіальної громади та План заходів з її реалізації до 2027 року.
  2. Розробити План відновлення та розвитку територіальної громади.
  3. Проводити щорічне звітування міського голови про свою діяльність на відкритих зустрічах із громадою.
  4. Коректно оприлюднювати інформацію про ціни на матеріальні ресурси під час закупівель послуг з поточного ремонту та робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об'єкта будівництва.
  5. Публікувати в проєкті порядку денного засідань ради точний перелік і назви проєктів рішень у сфері земельних відносин.
  6. Забезпечити належне представництво громадськості в комісії з розгляду питань щодо надання компенсацiї за пошкодженi об'єкти нерухомого майна (⅓ від складу).
  7. Оприлюднювати та вчасно оновлювати набори відкритих даних, передбачених Постановою КМУ № 835.

Відкриті дані

  1. Затвердити Положення / Порядок про відкриті дані, що регламентує основні аспекти роботи міської ради з відкритими даними.
  2. В межах Положення або окремим документом затвердити єдиний для усієї міської ради Перелік наборів даних, що підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних (діюче розпорядження міського голови від 18.02.2020 року застаріло).
  3. Оприлюднювати та вчасно оновлювати передбачені Постановою КМУ №835 набори відкритих даних одночасно і на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних, і на офіційному вебсайті міської ради. Дані поширювати в одному із машиночитаних форматів CSV, XLS(X), ODS, XML, JSON, RDF, YAML.
  4. Застосовувати принцип «єдиного вікна» при оприлюдненні наборів на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних (публікувати усі набори лише в електронному кабінеті «Житомирська міська рада»).
  5. Оновити сторінку «Інформація про відкриті дані» на офіційному сайті міської ради. Оприлюднити на ній посилання на:
  • затверджене Положення про відкриті дані;
  • затверджений Перелік наборів даних, що підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних;
  • електронний кабінет міської ради на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних; 
  • набори відкритих даних, оприлюднені на офіційному вебсайті ОМС;
  • текстові щорічні звіти про проведений інформаційний аудит;
  • працюючі та актуальні сервіси / продукти (дашборди / інтерактивні мапи / чат-боти / мобільні застосунки / вебзастосунки) на основі оприлюднених наборів відкритих даних.

Сфера «Послуги громадянам»

  1. Оприлюднити в одному із машиночитаних форматів CSV, XLS(X), ODS, XML, JSON, RDF, YAML та вчасно оновлювати набір дані про облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов (квартирний облік).
  2. Розробити систему електронної реєстрації заяв про взяття на квартирний облік.
  3. Розробити власну систему електронної реєстрації в комунальні заклади загальної середньої освіти або забезпечити громадянам можливість користування загальнонаціональною системою реєстрації.
  4. Оприлюднити в одному із машиночитаних форматів CSV, XLS(X), ODS, XML, JSON, RDF, YAML та вчасно оновлювати дані* про доступність будівель для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.

Житомирщина має потенціал для зростання у прозорості місцевого самоврядування — це демонструють і окремі позитивні приклади, і готовність міст до змін. Водночас залишається багато напрямів, які потребують особливої уваги та системної роботи. Впровадження рекомендованих кроків — це можливість не лише поліпшити позиції в рейтингах, а й зробити міське управління зручнішим, відкритішим і зрозумілішим для  мешканців.

Команда «Прозорих міст»  прагне, щоб усі міста були прозорішими та відкритішими до громадськості, тому готові співпрацювати і з представниками муніципалітетів, і з активними містянами. Якщо у вас є питання чи ви потребуєте персоналізованих рекомендацій саме для вашого міста — пишіть на пошту: transparent-cities@ti-ukraine.org 

Якщо ви представник громадянського суспільства — експерти програми також будуть раді розповісти більше та долучити вас до наших розсилок і подальшого навчання.

 

* Незважаючи на те, що  у вересні 2024 року міська рада повідомила про створення онлайн-мапи безбар’єрності Житомирської громади, на Єдиному порталі відкритих даних на той час були оприлюднені  дані  про доступність будівель закладів охорони здоров’я м. Житомир, які у 2024 році не оновлювались.