31 жовтня 2023, в 15:53
Міжнародна допомога: як містам і громадам стати гарним партнером для донорів

Нині Україна отримує безпрецедентний рівень фінансової допомоги, але не з найкращих причин. У нас триває повномасштабна війна. І вести її — саме по собі дорого, а якщо паралельно відновлювати зруйноване — цифра стає надто непідйомною для самостійного забезпечення. Але добре, що нас підтримує весь цивілізований світ!

Згідно з аналізом свіжих даних проєкту Ukraine Support Tracker, найбільшу суму бюджетної  допомоги від іноземних країн ми отримали від США (18,5 млрд євро), за ними йдуть ЄС, включно з MFA та ЄІБ (18,2 млрд євро), Канада (3,3 млрд євро) і Німеччина (1,5 млрд євро). 

Найбільший обсяг коштів реалізовується на місцевому рівні, оскільки пошкодження отримують об'єкти інфраструктури та житлові будівлі, за які, в основному, місцева влада і відповідає.

Міжнародні програми підтримки і донори обирають партнерів далеко не навмання. Перед пропозицією співпраці вони ретельно перевіряють потенційного отримувача допомоги. Дивляться й на рівень підзвітності, а також готовність кадрів до роботи з проєктами такої допомоги.

Ми в Transparency International Ukraine не один рік досліджуємо міста з нашою програмою “Прозорі міста”, перевіряємо усі ці показники, а також готуємо рекомендації для них. Водночас ми, як представництво глобальної організації Transparency International, маємо розвинений міжнародний компонент нашої роботи, регулярно відвідуємо події, на яких широко представлена аудиторія з усього світу, комунікуємо з представниками донорських організацій. 

Спеціально до Всесвітнього дня міст ми ділимося баченням, як і у якому напрямку потрібно розвивати міста, щоб бути в топпріоритетах для донорів.

 

Як на нас дивляться з-за кордону?

Потенційні донори та партнери ретельно “скрінять” міста перед виходом на контакт щодо надання допомоги. Відстежують ситуацію з прозорістю у містах і намагаються уникнути співпраці з тими органами міського самоврядування, підприємствами чи організаціями, де існує значний ризик корупційних проблем чи неефективного використання коштів. Це означає, що місцева влада з сумнівною репутацією може стати перешкодою для співпраці, навіть якщо корупційні ризики у якомусь конкретному проєкті дуже малі. 

Ми неодноразово отримували запит від донорів на розгорнуту аналітику, яка ґрунтується на основі даних з наших досліджень. Місце в Рейтингу/статус в дослідженні — не вичерпний показник, проте детальніший розбір виконання містом індикаторів дослідження (особливо тих, які є вимогами закону) дає гарне розуміння загального ставлення до відкритості. Так потенційний партнер отримає уявлення чи відкрито проводяться засідання міських рад, чи є необхідні сервіси для мешканців, як місто звітує про отриману гуманітарну допомогу і її розподіл. 

  • Відкритість даних

Окремо варто говорити й про відкритість даних міською владою. Для посадовців це можливість шукати доказові рішення на основі даних, для мешканців — змога контролювати роботу влади й сигналізувати про можливі корупційні ризики. Ми проводили таке дослідження на початку 2023 року, проте маючи методологію оцінки, висновки про це можна зробити й зараз.

  • Оцінка інвестиційної привабливості

Інвестиції — слово, яке добре зрозуміле меру і всій адміністрації. Ми надавали цю оцінку у Рейтингуванні прозорості 2021 року по кожному місту, її можна переглянути на картці міста. Тоді ми оцінювали рішення міста у дотичній до бізнесу сфері — від підтримки підприємництва до е-аукціонів на розміщення тимчасових споруд для торгівлі. Детальніше у методології.

Це не нове дослідження, проте наявні у ньому показники можна “приміряти” на сучасність. Для того, аби зрозуміти, як потенційний партнер оцінює загальну картину міста як майданчика для бізнесу. 

  • Наявність сайту-візитки для партнерів чи інвесторів (чи розділу на сайті)

Комунікуйте з потенційними партнерами ДО того, як вони прийдуть до вас напряму. Зручно про реалізовані та заплановані ініціативи можна розповісти на окремому сайті чи розділі, обов'язково з англійською версією. Подавайте інформацію структуровано, зрозуміло, візуалізуйте інфографіками чи фото.

Не завжди, але часом майбутніх партнерів цікавить ставлення громадян регіону до тих чи інших питань. Вивчайте свіжі опитування, якщо бачите, що десь щось недокомуніковано і є можливість дати більше інформації мешканцям — проводьте освітні заходи, кампанії тощо.

Важливо розуміти не тільки те, як місцева влада працює з бізнесом, але і те, як підприємці висвітлюють свою діяльність. Чи широко представлені у регіоні бізнеси з високим показником прозорості? Що може демотивувати їх відкривати дані про свою роботу? Чи сприяє прозорості бізнесу регіональна політика і підходи влади на місцях? Відповіді на ці питання дозволять вам краще зрозуміти погляд інвесторів на вибір регіону.

  • Технічна сучасність

Нові електронні сервіси, додатки та можливості справляють враження. Це хороший показник, якщо вони з'являються і розвиваються у вашому місті чи громаді — отже, даних для їхнього створення достатньо, а у місті дбають про зручність мешканців. Надавачами послуг можуть бути як органи державної влади, так і місцевого самоврядування. Такими рішеннями можуть бути геопортали, окремі сервіси для подання скарг, інформації про роботу транспорту, додатки для внутрішньо переміщених осіб чи ФОП, рішення для надання соціальної допомоги тощо.

  • Екологічна поведінка

Війна погіршує загальну екологічну ситуацію в Україні. Проте це та плата, яку ми мусимо віддавати за те, щоб відновити справедливість. Але у проєктах відбудови ризики погіршення навколишнього середовища враховуються донорами. І те, як місцева влада працює з наявним станом природних ресурсів багато розповість про підходи. Для орієнтира можна скористатися ЕКО-чеклистом, який ми готували раніше до місцевих виборів.

  • Взаємодія з громадою

Партисипація і залученість мешканців немало значать для муніципального управління у містах ЄС. Громада має силу слова, як і повинна за законом. Розвивайте комунікацію з населенням, проводьте громадські слухання та обговорення щодо важливих рішень у місті. Це не тільки покаже вас з кращої сторони, а й безпосередньо допоможе в роботі. 

Водночас важливо відзначити, що потенційні партнери моніторять як загальний стан розвитку міста за різними показниками, так і інфополе щодо головних управлінців. Прямої кореляції між наявністю гучних новин у ЗМІ й укладанням чи розірванням партнерських зв'язків немає, проте це факти, на які за кордоном теж звертають увагу.

 

Що зробити, щоб донори обрали вас?

Не дивлячись на нібито очевидні потреби міст і громад, міжнародні партнери у співпраці націлені на зрозумілі правила.

Міста повинні бути відкритими та доступними для громадян, одночасно забезпечуючи конфіденційність інформації, яка може бути чутливою або важливою для безпеки наших досліджень та аналізу. Для цього постійно потрібно шукати баланс між прозорістю та безпекою. На практиці це означає послідовний підхід до відкриття та приховування даних. Так, якщо інформація не загрожує безпеці та не є таємною (дізнайтеся це, пройшовши “трискладовий тест”), її варто оприлюднювати і робити доступною для мешканців та партнерів.

Один з ключових способів першої взаємодії з донорами — це привабливий та інформативний сайт. Він повинен бути не лише інформаційним, але й зручним для користувачів. Для цього там повинні бути:

  • Інтуїтивно зрозумілий дизайн;
  • Актуальні матеріали;
  • Інтерактивність і залучення аудиторії;
  • Наявність перекладів англійською, принаймні головних сторінок.

Важливо також демонструвати відкритість на платформі DREAM — публікувати там усі проєкти з відновлення та максимально заповнювати проєктну сторінку, надаючи всю доступну інформацію. Так ви покажете, що повною мірою володієте даними і не приховуєте їх.

Взаємодія та співпраця з іншими містами та організаціями можуть значно збільшити спроможність міста чи громади. Побратимство відкриває нові можливості, допомагає залучити міжнародний досвід та ресурси. Розбудовувати такі стосунки варто як у напрямку надання-отримання допомоги, але і як можливість для культурної дипломатії, сприяючи обміну ідеями та розумінню між культурами та націями. У нас є покрокова інструкція для встановлення таких контактів.

Активність у питаннях залучення коштів зовні також посприяє розвитку бренду міста. Чим більше вас буде видно і чути, тим вища імовірність, що ви потрапите в шорт-лісти і переліки потенційних партнерів. Шукайте можливості з різних каналів інформації, подавайтеся, контактуйте з організаторами. До речі, ми регулярно публікуємо можливості для різних секторів роботи, які можуть допомогти у містах.

***

Підтримувати і розвивати життя міста під час війни важко, адже до звичних завдань органів місцевого самоврядування додалося розв'язання проблем, спричинених російською агресією. Для того, щоб підвищити силу і спроможність міста дійсно варто наполегливо працювати, виконувати не лише вимоги законодавства, а й намагатися реалізувати рішення, які є кращими практиками. Втілюючи комплексний підхід і насправді покращуючи міста є усі передумови знайти допомогу там, де її готові надати. 

 

Джерело: Децентралізація

 

Ця публікація стала можливою завдяки підтримці американського народу через Агентство Сполучених Штатів з міжнародного розвитку (USAID) у межах Проєкту «Підтримка організацій-лідерів у протидії корупції в Україні» #ВзаємоДія. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю Transparency International Ukraine і необов’язково відображає погляди USAID чи уряду Сполучених Штатів.