Місцеве самоврядування в умовах воєнного стану зазнало суттєвих змін. Однак важливо навіть зараз зберігати принципи прозорості та підзвітності. Без цієї відкритості здобути довіру, протистояти викликам війни та післявоєнного часу, посилювати демократичні процеси у країні практично неможливо.
Один із показників ефективності роботи місцевого самоврядування — це прозорість управління комунальною власністю. Майно та земельні ресурси, які належать територіальним громадам, дозволяють отримувати прибуток до місцевого бюджету, створювати можливості для розвитку сервісів і послуг відповідно до потреб громади та збільшувати обсяг ресурсів на допомогу армії. Також ці ресурси можна залучати для допомоги ВПО та релокованому бізнесу. Цим самим робити міста та громади стійкішими і здатними ефективно реагувати на виклики.
Прозорість у сфері комунальної власності
Минулорічне дослідження стану прозорості муніципалітетів в рамках програми «Прозорі міста» визначило п'ять індикаторів, які міста виконували найменше під час повномасштабної війни.
Два з них пов'язані із забезпеченням доступу до даних про земельні та житлові питання, комунальне майно, а саме:
- публікація договорів оренди земельних ділянок;
- інформування про вільне комунальне житло.
Переважна більшість — понад 80% із 70 міст, що взяли участь у дослідженні — приділяли найменше уваги втіленню цих індикаторів.
Важливо підкреслити: низький рівень прозорості міст не обов'язково вказує на недоброчесність чи наявність корупційних ризиків. Низькі показники виконання індикаторів можуть також бути пов'язані з обмеженнями воєнного часу — від обмеження доступу до публічної інформації до браку ресурсів для виконання всіх індикаторів, зокрема через потребу реагувати на поточні виклики. Таким прикладом є закриття у лютому 2022 року Порталу відкритих даних, де муніципалітети, поміж іншим, публікували дані про житлові приміщення у власності громади та орендовані земельні ділянки.
При цьому сфера житлової політики мала одні з найгірших показників втілення і в минулі роки. Зі слів працівників органів місцевого самоврядування, це одна зі сфер, які втілити найскладніше.
Як підвищити прозорість
Підвищити прозорість землекористування та управління комунальним майном цілком можливо і в умовах воєнного стану. Ось декілька кроків, з яких можна почати:
- оприлюднювати відомості про житлові приміщення у власності громади:
- кількість житлових приміщень, що передані в оренду або інше право користування;
- кількість незадіяних (вільних) житлових приміщень, які можуть бути передані в користування;
- кількість кімнат у гуртожитках.
За підсумками дослідження стану прозорості міст під час війни у 2022 році 85% міськрад не публікували вищезазначену інформацію.
- запровадити електронний сервіс для постановки на квартирний облік;
- публікувати реєстри договорів оренди земельних ділянок — 84% міськрад не публікували цю інформацію;
- розміщувати актуальну та повну інформацію про всі рекламні засоби/конструкції (дату видачі та найменування розповсюджувача реклами, строк дії дозволу на розміщення зовнішньої реклами, тип, розміри, адресу/географічне положення рекламного засобу) — 77% міськрад не втілювали цей індикатор;
- оприлюднювати перелік земельних ділянок для здійснення забудови — 77% міськрад не втілювали цей індикатор;
- публікувати та оновлювати перелік об'єктів нерухомого майна комунальної форми власності у машиночитному форматі — 70% міськрад не публікували реєстри про такі об'єкти;
- розміщувати переліки об'єктів нерухомого майна комунальної форми власності, які збираються передати в оренду — 5% міськрад не публікували таку інформацію;
- у проєкті порядку денного публікувати кожне земельне рішення окремо, а не «пакетом»; забезпечувати наявність інформації про суб’єкта земельних відносин та саму земельну ділянку
Запропоновані кроки — серед критеріїв, за якими і оцінювався рівень прозорості роботи міських рад у 2022 році.
Публікація відкритих даних
Ще більше прозорості цим сферам додасть публікація відкритих даних. Згідно з Постановою КМУ №835, набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, у сфері комунального майна та землекористування, в тому числі містять:
- перелік об'єктів комунальної власності;
- інформація про рекламні засоби (дані про місце розміщення рекламного засобу, його вид і розміри, найменування розповсюджувача зовнішньої реклами, номер телефону розміщувача реклами, адреса електронної пошти, дата видачі дозволу та строк його дії, номер і дата укладення договору, якщо місце розміщення рекламного засобу належить до комунальної власності);
- дані про доступність будівель для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення;
- планові та фактичні показники сплати за договорами оренди комунальної власності, розміщення тимчасових споруд, розміщення рекламних засобів;
- перелік об’єктів комунальної власності, що передані в оренду чи інше право користування (з даними про умови передачі об’єктів в оренду чи умови іншого користування) до закінчення строку, встановленого пунктом 6 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про оренду державного та комунального майна»;
- перелік об’єктів комунальної власності, які можуть бути передані в оренду (до дати, визначеної підпунктом 1 пункту 1 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про оренду державного та комунального майна»);
- перелік земельних ділянок комунальної власності, що пропонуються для передачі у власність громадян та юридичних осіб або для надання у користування;
- перелік орендарів, з якими укладено договори оренди землі комунальної власності.
Щоб визначити, чи доцільно публікувати ту чи іншу інформацію, Законом України «Про доступ до публічної інформації» передбачений трискладовий тест, за яким необхідно:
- визначити тип інформації — чи є вона конфіденційна, службова, таємна;
- проаналізувати, чи запитувана інформація стосується інтересів національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку, чи можливі заворушення або злочини при наданні доступу до запитуваної інформації, чи це обмеження в інтересах охорони здоров`я населення;
- зрозуміти, чи переважає шкода від оприлюднення такої інформації над суспільним інтересом в її отриманні.
Публікація наборів відкритих даних щодо комунального майна та землекористування допоможе відходити від практики тотального закриття реєстрів. Це сприятиме підвищенню ефективності здачі в оренду/продажу комунального майна та мінімізації корупційних ризиків. Водночас така практика забезпечить дотримання права громадян на доступ до публічної інформації та сприятиме їх обізнаності щодо розпорядження комунальним майном/власністю
Також в окремому матеріалі команда програми «Прозорі міста» надавала відповіді на найпоширеніші запитання від територіальних громад щодо землекористування під час війни. Інформація корисна для ознайомлення, хоча не завадить окремо перевірити актуальність нормативно-правових актів, на які експерти посилалися у 2022 році — з того часу деякі положення могли зазнати змін та окремі нормативно-правові акти могли з'явитися у новій редакції. Зокрема, матеріал містить роз'яснення щодо:
- порядку поновлення договорів оренди землі сільськогосподарського призначення, строк оренди яких закінчився;
- можливості передачі земельної ділянки в оренду громадянам (не ФОП) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва;
- можливості під час дії воєнного стану надавати дозвіл на зміну цільового призначення земельної ділянки приватної власності;
- можливості зміни цільового призначення земельної ділянки «інше с/г призначення» (під нерухомим майном) на іншу категорію, наприклад, транспорт
- необхідності реєструвати право оренди земельної ділянки в Державному реєстрі на договори оренди комунальної власності, які укладені на 1 рік;
- можливості третьою особою виготовляти своїм коштом технічну документацію.
Експерти програми відкриті до співпраці з українськими міськими радами щодо впровадження кращих практик прозорості у містах. Представники муніципалітетів можуть звертатися за консультаціями на електронну пошту transparent-cities@ti-ukraine.org.