08 серпня 2025, в 12:24
Принцип «єдиного вікна» у публікації відкритих даних - чому це питання більше не можна відкладати?

31 липня відбулась онлайн-подія «Відкриті дані у 2025 році: моніторинг виконання Постанови 835». У межах заходу розповідали про долю останніх змін до Постанови, презентували дашборд BRDO, присвячений виконанню Постанови центральними органами виконавчої влади, обговорювали роботу Єдиного державного вебпорталу відкритих даних.

Керівниця експертної групи розвитку сфери відкритих даних Міністерства цифрової трансформації України Яніна Любива розповіла про те, що відбувається зі змінами до Постанови 835: «Оскільки змінився уряд, Кабмін повернув проєкт Постанови 835 на рівень Мінцифри. Тим не менш, оперативно були внесені зміни до Регламенту Кабінету Міністрів України, і тепер немає необхідності перепогоджувати проєкт нормативно-правового акту (НПА) з першого етапу. Тому 29 липня проєкт Постанови 835 був перезасланий на Кабмін. Очікуємо, що найближчим часом відбудеться урядовий комітет, і що Постанова врешті буде прийнята».

Кілька актуальних питань озвучила керівниця програми «Прозорі міста» Transparency International Ukraine Олеся Коваль. Одне з них стосувалося принципу «єдиного вікна»: «Міністерство цифрової трансформації протягом тривалого часу акцентувало на важливості впровадження принципу «єдиного вікна». Наскільки це актуально наразі? Які заходи міністерство вживає, щоб зафіксувати цей принцип на рівні НПА та у публічній комунікації? Чи планує МЦТ надати детальні інструкції розпорядникам, що саме стоїть за цим принципом і як конкретно його реалізовувати?»

Яніна Любива запевнила, що дотримання принципу є актуальною вимогою до розпорядників інформації, зокрема, органів місцевого самоврядування: «Ми зараз плануємо зміни до Картки оцінки – щорічного оцінювання розпорядниками інформації того, як вони оприлюднюють та оновлюють набори даних на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних. Ведемо активну роботу в цьому напрямку: хочемо частково автоматизувати цей процес для розпорядників, зняти навантаження. І перебудова Картки оцінки також спрямована на те, щоб розпорядники мали чіткіше розуміння того, чим є принцип «єдиного вікна», як цього дотримуватися. Плюс у нас є обов’язкова вимога імплементувати низку актів європейського acquis в законодавство України. І відповідно в межах цієї імплементації плануємо зміни і до Закону «Про доступ до публічної інформації», і до Постанови 835. І обов'язково будемо фіксувати те, як впроваджувати принцип «єдиного вікна».

Більше того, при проведенні автоматичної модерації наборів даних на Порталі відкритих даних ми зараз запускаємо певний скрипт, який масово перевіряє набори на їхню відповідність вимогам Мінцифри. Відповідно, якщо набори даних публікуються структурними підрозділами, то автоматично такі набори даних повертаються розпорядникам інформації, оскільки це не відповідає принципу «єдиного вікна».

Принцип «єдиного вікна» був сформульований у проєкті Стратегії розвитку сфери відкритих даних України на 2025-2027 роки. Він передбачає необхідність забезпечення доступу до інформації розпорядниками через загальновідомі, єдині, офіційно визнані канали комунікації та забороняє фрагментоване й відокремлене оприлюднення інформації їхніми посадовими особами та структурними підрозділами на різних інформаційних ресурсах. Суб’єкти владних повноважень, незалежно від правосуб’єктності структурних підрозділів і відокремлених структурних підрозділів зі статусом юридичних осіб, повинні оприлюднювати публічну інформації через використання єдиного електронного кабінету на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних.

Для міських рад це означає, що усі набори відкритих даних, передбачені Постановою 835, мають публікуватися в єдиному електронному кабінеті ОМС на data.gov.ua. Багато міських рад вже використовують цей принцип у своїй роботі – наприклад, Івано-Франківськ, Хмельницький, Чернівці. Однак навіть серед обласних центрів є ті, хто продовжує оприлюднювати набори в різних електронних кабінетах своїх структурних підрозділів – наприклад, Одеса, Полтава, Чернігів.

Проте існує ще одна проблема. Через відсутність рекомендацій Міністерства цифрової трансформації, як саме має відбуватися перехід на оприлюднення наборів у «єдиному вікні», кожна міська рада робить це на власний розсуд.

Розглянемо для прикладу, як оприлюднюється набір «Відомості про лікарські засоби/препарати, придбані за бюджетні кошти» трьома міськими радами, які дотримуються принципу єдиного вікна, – Білою Церквою, Вінницею та Кропивницьким. 

В єдиному електронному кабінеті Вінницької міської ради оприлюднюється 19 відповідних наборів. Це набори окремих комунальних закладів охорони здоров’я міста. Електронний кабінет Кропивницької міської ради містить один набір, однак всередині нього 7 ресурсів окремих лікарень та поліклінік. В єдиному електронному кабінеті Білоцерківської міської ради та її виконавчих органів також оприлюднюється всього один набір, в ньому оновлюється один ресурс. Однак змістом цього ресурсу є zip-архів, де зберігаються 9 таблиць з даними окремих закладів охорони здоров’я. 

Аналіз програми «Прозорі міста» свідчить, що станом на зараз наявні наступні варіанти оприлюднення набору про лікарські засоби тими ОМС, які перейшли на «єдине вікно»:

  1. В кабінеті міської ради наявно стільки наборів, скільки в місті комунальних закладів охорони здоров’я.
  2. В кабінеті міської ради один набір, а в ньому стільки ресурсів, скільки комунальних закладів охорони здоров’я.
  3. В кабінеті міської ради один набір, в ньому стільки ресурсів, скільки комунальних закладів охорони здоров’я – в кожному посилання на єЛіки.
  4. В кабінеті міської ради один набір, в ньому один ресурс – архів з таблицями комунальних закладів охорони здоров’я.
  5. В кабінеті міської ради один набір, в ньому два ресурси згідно з рекомендаціями Мінцифри – дані комунальних закладів охорони здоров’я перед оприлюдненням об’єднані на рівні міської ради.

На думку експертів програми, саме останній варіант є правильним. Він дає можливість працювати з відкритими даними тим, для кого вони оприлюднюються, – розробникам електронних сервісів, журналістам, дослідникам, громадським активістам, мешканцям міст. Саме такий підхід намагаються реалізовувати міські ради Івано-Франківська та Чернівців.

 

Оскільки принцип «єдиного вікна» буде послідовно впроваджуватися в Україні, програма «Прозорі міста» закликає міські ради перейти на оприлюднення своїх наборів за цим принципом, щоб споживачі інформації не шукали відповідні дані в десятках електронних кабінетів на data.gov.ua.

Також ми закликаємо Міністерство цифрової трансформації України оприлюднити рекомендації для ОМС щодо переходу на публікацію даних за принципом «єдиного вікна»:

  1. якщо дані НЕ оприлюднюються через відкритий інтерфейс прикладного програмування із спеціалізованого програмного забезпечення, наголосити на необхідності об’єднувати таблиці окремих розпорядників ще до публікації на data.gov.ua. Відтак оприлюднювати в кабінеті ОМС лише один набір для кожного з переліку спеціалізованих наборів Постанови 835, а в цьому наборі поширювати стільки ресурсів, скільки передбачено рекомендаціями для оприлюднення наборів відкритих даних;
  2. у випадку оприлюднення даних через відкритий інтерфейс прикладного програмування із спеціалізованого програмного забезпечення, дати роз’яснення, як діяти ОМС, коли відповідний набір містить НЕ ОДНУ кінцеву точку API для отримання даних, а кілька (тобто коли окремі розпорядники мають персональні акаунти/кабінети в межах відповідних сервісів – як, наприклад, у випадку із сервісом єЛіки).

Такі конкретні рекомендації допоможуть ОМС належним чином публікувати дані за принципом «єдиного вікна» ще до того, як ця вимога буде закріплена на законодавчому рівні, та дещо зменшити той хаос, який панує на Єдиному державному порталі відкритих даних.