30 жовтня Єврокомісія опублікувала комплексний звіт щодо прогресу України на шляху євроінтеграції. Документ охоплює широке коло питань, зокрема функціонування демократичних інститутів, боротьбу з корупцією, реформу судової системи, захист прав людини, економічний розвиток, публічні фінанси, регіональну політику та управління на місцевому рівні.
Цей документ аналізує поточний стан реформ в Україні та визначає ключові завдання, на яких країна має зосередитися у 2024-2025 роках у межах євроінтеграційного процесу. Звіт містить зокрема і рекомендації з розвитку регіонального та місцевого самоврядування.
Документ не лише вказує на виклики та прогрес, а й визначає пріоритети та надає конкретні рекомендації, тобто підтримує євроінтеграційний поступ України та показує всьому світу чітку детальну картинку, що сприяє взаємодії з партнерами та посилює підзвітність уряду та влади на місцях.
«Прозорі міста» проаналізували ключові тези, які стосуються сфери компетенцій програми, та готові ними поділитися.
Звіт Єврокомісії та місцеве самоврядування
Розділ 22 звіту Єврокомісії – «Регіональна політика та координація структурних інструментів» – акцентує на потребі адміністративної спроможності, налагодженості систем фінансового управління та контролю, відповідності українського законодавства правовій системі ЄС, в тому числі у сферах охорони довкілля та публічних закупівель. Принципи політики згуртованості – субсидіарність (реалізація владних повноважень на найнижчому рівні управління, на якому це найбільш ефективно), підзвітність, ефективність і залучення субнаціональних органів до прийняття рішень – залишаються фундаментальними для розвитку місцевого самоврядування.
Завдання для України у регіональному розрізі
У минулорічному звіті ЄК йшлося про послаблення на тлі війни бюджетної прозорості та можливостей громадян впливати на бюджетні процеси. Відзначалися і недовикористані можливості моніторити роботу місцевої влади (звітність міського голови, трансляції засідань), (не)залученість громадськості до консультаційно-дорадчих органів, обмежена доступність муніципальної статистики.
Також Єврокомісія відзначала регрес при заповненні вакантних посад в органах місцевого самоврядування. На період дії воєнного стану вакантні посади в ОМС заповнюють без конкурсів прямими призначеннями, і, на думку ЄК, це підриває конкурентоспроможність та незалежність кадрового відбору.
Цього року Єврокомісія наголошує на потребі імплементації Державної стратегії регіонального розвитку, посиленні інституційної спроможності Міністерства регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ. Також йдеться про завершення формування Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України, створення координаційної структури, яка сприятиме участі регіональних і місцевих органів влади у розробці та моніторингу політик. А ще – продовжувати користуватись рамковими програмами, які об'єднують регіональні та місцеві органи влади для обміну інноваційними та сталими рішеннями в області регіонального розвитку (Interreg).
Особливу увагу «Прозорі міста» звернули на такі завдання:
- Продовження впровадження цифрової екосистеми для підзвітного управління (DREAM) для покращення цифрової взаємодії влади з громадянами.
- Посилення громадського нагляду, зокрема за публічними закупівлями, задля забезпечення прозорості у витратах на відновлення, реконструкцію та модернізацію.
- Активізація діалогу з громадянами як запорука покращення якості управлінських рішень в інтересах громади. У документі згадується закон «Про публічні консультації», що набуде чинності після закінчення воєнного стану.
- Підтримка громадянського суспільства. ЄК наголошує на потребі розвивати громадянське суспільство, залучати до взаємодії, бо воно є важливою складовою української демократії. Серед іншого у звіті ідеться про наявність надмірних бюрократичних вимог до реєстрації неурядових організацій, що потребує спрощення процедур.
Рекомендації для міст, що наближатимуть до ЄС
Виконання рекомендацій, що сприяють прозорості, підзвітності, активізації громадського нагляду та діалогу, може принести місцевій владі низку стратегічних переваг, особливо на шляху до євроінтеграції – підвищення якості управлінських рішень, якості життя громадян та довіри до рішень влади, посилення ефективності у витрачанні бюджетних коштів, залучення партнерів та інвестицій, стійкість в умовах невизначеності.
Спираючись на багаторічний досвід програми та звіт ЄК, рекомендуємо:
- запровадити належне використання системи підзвітного управління відновленням DREAM і популяризацію її серед громадян задля звітування про активності у цьому напрямі та залучення мешканців до процесу;
- затвердити методологію моніторингу середньоринкових цін на будівельні матеріали для втілення проєктів будівництва;
- оприлюднювати на закупівлях будівництва повну проєктно-кошторисну документацію, а інформацію, необхідну для кошторисних розрахунків, додатково публікувати у файлах в універсальних форматах для кошторисних програм та у форматі Excel;
- запровадити внутрішній фінансовий аудит та публікувати результати його перевірок;
- удосконалити підходи до можливостей громадян впливати на бюджетні процеси: заздалегідь анонсувати і публічно проводити бюджетні слухання, оприлюднювати відповідні регулярні звіти, проєкти документів тощо, поступово повертати бюджети участі;
- ще до кінця воєнного стану розпочати впровадження норм закону про публічні консультації, а також належним чином організовувати обговорення специфічних важливих питань, реалізовувати інструмент петицій, онлайн опитувань тощо.
- посилити відкритість і підзвітність рішень і діяльності влади, зокрема забезпечити щорічну звітність міського голови, регулярні анонси та трансляції засідань, публікацію проєктів порядку денного, рішень і протоколів засідань ОМС, виконкому тощо;
- відповідально публікувати набори відкритих даних згідно з нормативно-правовими актами, створювати корисні сервіси для бізнесу і громадян, популяризувати інструменти на їхній основі;
- покращувати якість статистичних даних відповідно до європейських стандартів (наявність, повнота, точність, надійність, відкритість та ін.);
- залучати активний прошарок мешканців і ГО до взаємодії, забезпечувати належну пропорцію у складі – громадських комісій і консультативно-дорадчих органів, в тому числі Ради ВПО, комісії (комісій) з розгляду питань щодо надання компенсації за пошкоджені/знищені об'єкти;
- запрошувати до реалізації спільних ініціатив, таких як відновлення і/або підтримка та інтеграція ветеранів, переселенців та ін.
- за можливості – організувати проєкти на підтримку діяльності локальних ГО задля співтворення і кращого життя в громаді;
- звернути більше уваги на кадрову сферу: повернутися до практик конкурсного відбору або принаймні інформування про вакансії та призначення на посади без нього, активізувати програми стажування, налагодити систему внутрішніх навчань і напрацювати сучасні HR політики, що допоможуть зберегти сталий склад і залучити нових працівників завдяки бренду міської ради як роботодавця та налагодженості процесів.
Реформи на регіональному рівні дійсно є ключовими для стійкості та відновлення України. Багато в чому – завдяки потенціалу муніципалітетів, який по суті недовикористаний через низку причин. Євроінтеграційний поступ – ще й вікно можливостей для ОМС побачити свої сильні та слабкі сторони, систематизувати діяльність і запровадити інновації.
Надані програмою рекомендації – лише частина плану для міст, які неминуче мають готувати себе до активної, динамічної, інколи тяжкої євроінтеграційної роботи. Ми віримо, що завдяки чітким крокам та скоординованим діям Україна невпинно наближатиметься до європейських стандартів і до сталості та успіху навіть у складних обставинах війни. Програма «Прозорі міста» відкрита до співпраці.