«Прозорі міста» оцінили, як міста, які очолили Рейтинг прозорості 2024, працюють з петиціями. Аналіз положень про петиції у Вінниці, Луцьку, Львові та Мукачеві виявив критичні прогалини: від необґрунтованих обмежень щодо місця проживання та реєстрації до дискримінаційних норм, що суперечать законодавству. Експерти програми сформували конкретні рекомендації для цих муніципалітетів, які допоможуть усунути юридичні неточності та зробити роботу зі зверненнями містян більш прозорою.
Всі міста, що отримали статус прозорих у Рейтингу прозорості 2024, мають у своєму арсеналі такий важливий інструмент як електронні петиції, що реалізується на підставі відповідних положень.
Положення про електронні петиції насамперед повинно бути зрозумілим для жителів та зручним у використанні. Саме вони формують «дорожню карту» взаємодії громадськості та органів місцевого самоврядування для швидкого та дієвого розгляду колективних звернень і подальшого їхнього впровадження чи відхилення.
Важливо, щоб у кожному такому документі були чітко прописані прозорі та справедливі правила подання петицій, вимоги до їхнього змісту, а також процедура збору підписів. Усе це покликане посилити вплив громадськості на рішення місцевої влади та стимулювати реальну участь жителів у відстоюванні своїх інтересів.
Вінниця
Питання, пов’язані з електронними петиціями на території Вінницької міської громади, врегульоване Статутом територіальної громади, а також Порядком розгляду електронних петицій, адресованих Вінницькій міській раді, затвердженого міською радою (за посиланням Порядок, затверджений радою у попередньому скликанні). Локальний акт загалом відповідає вимогам Закону України «Про звернення громадян» та найкращим практикам належного врядування.
Однак п.3 цього Порядку передбачено, що громадяни (мешканці міста) можуть звертатися з петиціями до Вінницької міської ради з урахуванням її компетенції, визначеної Конституцією України, Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», іншими нормативно-правовими актами України.
В діючому Законі України «Про місцеве самоврядування в Україні» одночасно використовуються два поняття, які вказують на приналежність осіб до громад, – жителі територіальної громади та члени територіальної громади.
Термін «мешканець міста» не є чітко визначеним, тому його використання може сприяти потенційним правовим конфліктам при визначенні правового статусу громадян відносно територіальної громади. Обмежень щодо місця проживання, реєстрації чи належності громадян до конкретної територіальної громади вищезгадані положення Закону України «Про звернення громадян» не встановлюють. Будь-який громадянин може подати або підтримати петицію, незалежно від того, у якій громаді він зареєстрований, чи мешканцем якого міста він є. Обов’язку перевіряти місця проживання, реєстрації чи належності громадян до територіальної громади законодавство не встановлює.
Відповідно до ст. 19 Конституції України – органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Також, відповідно до положень ст. 24 Конституції України – громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом. Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками. Згідно до ч.1 ст.1 Закону України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні» дискримінація – можлива за ознакою місця проживання особи. Окремо ст.12 цього акту передбачається, що органи місцевого самоврядування дотримуються принципу недискримінації у своїй діяльності.
Рекомендація: Оновити Порядок розгляду електронних петицій та усунути термін «мешканець міста» з цього та інших локальних актів, щоб забезпечити правову визначеність та запобігти можливим дискримінаційним діям з боку органів місцевого самоврядування.
Луцьк
Застосування електронних петицій на території Луцької міської громади врегульоване Положенням про порядок подання та розгляду електронних петицій, адресованих Луцькій міській раді, затвердженого міською радою. Це загалом відповідає вимогам Закону України «Про звернення громадян» та найкращим практикам належного врядування. Однак деякі моменти потребують вдосконалення.
Згідно цього п.4 Положення – громадяни можуть звертатися з петиціями до Луцької міської ради з урахуванням їх повноважень, визначених Конституцією України, Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», іншими законами України.
Водночас п.10 Положення передбачає, що петиція, яка містить наклеп і образи, дискредитацію органів місцевого самоврядування та їхніх посадових осіб, ненормативну лексику, також не оприлюднюється та не розглядається, про що у дводенний строк від дня її надходження відділ звернень громадян повідомляє автору (ініціатору) петиції.
Термін «дискредитація органів місцевого самоврядування» не передбачено чинним законодавством України. Встановлення юридичного факту «дискредитації», є (як правило) питанням суб’єктивних оціночних суджень. Його використання суперечить правовій визначеності, а також може містити ознаки дискримінації громадян при поданні електронних петицій.
Рекомендація: Усунути термін «дискредитація органів місцевого самоврядування та їхніх посадових осіб» з Положення про порядок подання та розгляду електронних петицій, адресованих Луцькій міській раді.
Чернівці
Застосування електронних петицій на території Чернівецької міської громади врегульоване Положенням про електронні петиції в місті Чернівці затвердженого міською радою. Вказане Положення відповідає всім вимогам Закону України «Про звернення громадян» щодо прозорих та справедливих умов подання та розгляду електронних петицій.
Львів
Застосування електронних петицій на території Львівської міської громади врегульоване Положенням про електронні петиції на території Львівської міської територіальної громади, затвердженого Ухвалою міськради. Вказане Положення не відповідає окремим вимогам Закону України «Про звернення громадян» щодо прозорих та справедливих умов подання та розгляду електронних петицій, а деякі його пункти містять ознаки суперечності з Законом України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні» і потребують виправлення.
Пунктом 1.4. Положення встановлено, що автором електронної петиції може бути особа, яка досягла 16-ти річного віку, є громадянином України та яка зареєстрована у встановленому порядку, володіє нерухомим майном, офіційно працевлаштована, навчається або народилася на території Львівської міської територіальної громади.
Додатково пункт 5.3. вказує, що підписантом електронної петиції може бути особа, яка досягла 16-ти річного віку, є громадянином України та яка зареєстрована у встановленому порядку, володіє нерухомим майном, офіційно працевлаштована, навчається або народилася на території Львівської міської територіальної громади.
Тож ці пункти суперечать ст.1 Закону України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні», що дискримінація – ситуація, за якої особа та/або група осіб за їх ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, громадянства, сімейного та майнового стану, місця проживання, мовними або іншими ознаками, які були, є та можуть бути дійсними або припущеними (далі – певні ознаки), зазнає обмеження у визнанні, реалізації або користуванні правами і свободами в будь-якій формі.
Обмежень щодо місця проживання, реєстрації чи належності громадян до конкретної територіальної громади положення Закону України «Про звернення громадян» не встановлюють. Будь-який громадянин може подати або підтримати петицію, незалежно від того, у якій громаді він зареєстрований, чи мешканцем якого міста він є. Обов’язку перевіряти місця проживання, реєстрації чи належності громадян до територіальної громади законодавство не встановлює.
Рекомендація: Оновити відповідне Положення та усунути вказані дискримінаційні норми, щоб привести зміст Положення до вимог ст.5 та ст.23-1 Закону України «Про звернення громадян».
Мукачево
Застосування електронних петицій на території Мукачівської міської громади врегульоване Положенням про електронні петиції, затвердженого рішенням міської ради. Вказане Положення не відповідає окремим вимогам Закону України «Про звернення громадян» щодо прозорих та справедливих умов подання та розгляду електронних петицій, а окремі його пункти потребують виправлення.
Пункт 1.2. Положення визначає, що – електронна петиція є однією з форм участі мешканців Мукачівської міської територіальної громади у здійсненні місцевого самоврядування. В діючому Законі України «Про місцеве самоврядування в Україні» одночасно використовуються два поняття, які вказують на приналежність осіб до громад, – жителі територіальної громади та члени територіальної громади.
Термін «мешканець міста» не є чітко визначеним, тому його використання може призвести до правових конфліктів при визначенні правового статусу громадян відносно територіальної громади. Обмеження права на подання та голосування за електронні петиції за фактом проживання в громаді не передбачене ст.23-1 Закону України «Про звернення громадян». Він встановлює, що громадяни можуть звернутися до органу місцевого самоврядування з електронними петиціями через офіційний вебсайт органу, якому вона адресована, або вебсайт громадського об’єднання, яке здійснює збір підписів на підтримку електронної петиції.
Обмежень щодо місця проживання, реєстрації чи належності громадян до конкретної територіальної громади положення Закону України «Про звернення громадян» не встановлюють. Будь-який громадянин може подати або підтримати петицію, незалежно від того, у якій громаді він зареєстрований, чи мешканцем якого міста він є. Обов’язку перевіряти місця проживання, реєстрації чи належності громадян до територіальної громади законодавство не встановлює.
Також пунктом 2.5. передбачено обмеження, що петиція подається ініціатором виключно через офіційний вебпортал Мукачівської міської ради в розділі «Електронні петиції». Це не відповідає вимогам вже згаданої ст.23-1 Закону України «Про звернення громадян» щодо можливості подання електронних петицій через офіційний вебсайт органу, якому вона адресована, або вебсайт громадського об’єднання, яке здійснює збір підписів на підтримку електронної петиції.
Рекомендація: Усунути необґрунтовані обмеження щодо суб’єктів та способів подання електронних петицій та привести зміст Положення до вимог ст.5 та ст.23-1 Закону України «Про звернення громадян».
ЗАГАЛЬНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
Положення про електронні петиції на території міської територіальної громади
1) Положення про електронні петиції, передусім, має бути зрозумілим для жителів. У ньому має бути чітко описано, як саме громадськість може взаємодіяти з місцевою владою задля оперативного й результативного розгляду колективних звернень — і їх подальшого впровадження або, якщо є підстави, відхилення.
2) Положення повинно визначати прозорі та справедливі умови подання електронних петицій, а також чіткі вимоги щодо їх змісту. Важливим також є постійний моніторинг та вдосконалення умов подання електронних петицій, щоб активізувати залучення громадян до впливу на рішення органів місцевого самоврядування.
3) Процеси та процедури щодо прийняття рішень ОМС повинні бути чітко узгодженими з усіма місцевими актами (статут територіальної громади, регламенти, рішення, положення) та базуватися виключно на чинному законодавстві з постійним урахуванням найкращих практик належного врядування.
4) Всі правові наслідки подання електронних петицій мають бути чітко визначеними та належно зафіксованими як юридичні факти. ОМС зобов'язані обґрунтовано, вчасно та публічно надавати відповіді на всі колективні звернення.
5) Електронні петиції повинні бути дієвим, прозорим та доступним інструментом для реалізації всіма громадянами своїх прав. Право жителів громади на місцеве самоврядування не повинно обмежувати чи скасовувати законне право громадян на звернення до органів влади. Положення локальних актів не повинні суперечити положенням Законів України «Про звернення громадян» та «Про доступ до публічної інформації».
6) Обмеження при поданні та розгляді електронних петицій не повинні носити ознаки дискримінації та/або обмежень прав і свобод громадян. Всі обмеження мають базуватись на чинному законодавстві та повинні мати на меті виключно ефективне функціонування цього інституту в інтересах територіальної громади.
7) Під час розгляду електронних петицій ОМС завжди повинні керуватися принципами верховенства права, безсторонності та неупередженості. Обов’язково треба зважати на презумпцію (припущення) правомірності дій та вимог авторів (ініціаторів) звернення.
Електронні петиції — це форма безпосередньої демократії, яка дозволяє кожному громадянину стати співавтором рішень у своєму місті. Від того, наскільки чесно та зважено міські ради працюють із цим інструментом, залежить рівень довіри мешканців до влади й готовність долучатися до спільних змін.
Водночас ефективність петицій неможлива без відповідального ставлення з обох боків. Мешканці мають усвідомлювати силу свого голосу і використовувати петиції не для емоційних реакцій, а для реальних, виважених ініціатив, які здатні покращити життя громади. Органи місцевого самоврядування — гарантувати рівні, прозорі та недискримінаційні умови для кожного, хто хоче бути почутим.
Тоді петиції стануть не формальністю, а справжнім діалогом — інструментом справедливого врядування, партнерства між владою та людьми і втіленням принципу: «Голос громади має значення».
Експерти програми «Прозорі міста» також підготувала примірне положення «Про петиції», яким можуть взяти в роботу органи місцевого самоврядування.