Аналітики програми «Прозорі міста» перевірили 100 найбільших міст України1, щоб дізнатися, хто наразі очолює міста. З’ясувалось, що у 24 містах зі 100 обов’язки міського голови виконують не обрані посадовці, а секретарі міської ради.
Місцеві вибори, що відбулися у жовтні 2020 року, стали останніми перед початком повномасштабного вторгнення росії. Тоді громадяни обрали депутатів рад та міських голів на п’ятирічний термін. Згідно зі статтею 141 Конституції України, чергові місцеві вибори мали б відбутися в останню неділю жовтня 2025 року. Однак наразі проведення виборів є неможливим.
Умови воєнного стану фактично «заморозили» виборчий цикл, але життя громад продовжується – ухвалюються рішення, розподіляються ресурси, відбуваються кадрові зміни. Саме тому важливо розуміти, хто наразі керує містами і чи зберігається управлінська стабільність.
Дослідження показало, що станом на жовтень 2025 року у 76 містах продовжують працювати чинні міські голови, тоді як у 24 – обов’язки очільника виконує інша посадова особа, з них – найчастіше це секретар міської ради.
Також два міста з вибірки не мають ані міського голови, ані секретаря міської ради – у Чернігові депутати поклали часткове виконання функцій на заступника, а в Костополі – на керуючу справами виконавчого комітету ради.
Причини дострокових припинень повноважень очільників
Експерти програми проаналізували інформацію у відкритих джерелах та виокремили найпоширеніші підстави дострокового припинення повноважень міських голів: з ініціативи ради, за рішенням суду, звільнення за власним бажанням та інші випадки.

Найбільше міських голів, повноваження, яких припинилися, написали заяви на звільнення за власним бажанням. Такі заяви інколи обґрунтовувалися станом здоров’я (наприклад, у Жмеринці). У Житомирі міський голова написав заяву та незадовго після цього був призначений головою Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України.
Проте є також випадок Борисполя, де міський голова написав заяву про відставку за власною ініціативою після мобілізації. До лав Збройних Сил долучився й міський голова Білої Церкви, через що Вищий антикорупційний суд був змушений наразі зупинити кримінальне провадження щодо нього.
Частина очільників міст припинили виконувати повноваження через вчинені правопорушення чи підозру у їх скоєнні. Втратили посади за рішенням суду голови Чернігова, Полтави та Рівного. Натомість у Бердичеві, Білгород-Дністровському, Вишгороді, Нетішині міських голів було тимчасово відсторонено на різні терміни через підозри у хабарництві, вимаганні та погрозах насильством, привласненні бюджетних коштів, а також службовій недбалості відповідно.
Іноді депутати міської ради вирішували першими ініціювати припинення повноважень шляхом таємного голосування. Таку підставу припинення повноважень міського голови передбачає стаття 79 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Вона може застосовуватися у випадку якщо голова порушує Конституцію або закони України, права і свободи громадян, не забезпечує здійснення наданих йому повноважень. Такі випадки зафіксовано у Світловодську та Хусті, а також Ірпені та Сумах, де припиненню повноважень передували кримінальні розслідування та вручення підозр.
Унікальним є випадок Одеси, де міський голова Геннадій Труханов був позбавлений українського громадянства. Згідно з Законом «Про місцеве самоврядування в Україні», втрата громадянства є підставою для дострокового припинення повноважень міського голови, що унеможливлює його подальше перебування на посаді. Також цікавим випадком було призначення колишнього очільника Кропивницького головою Кіровоградської облдержадміністрації указом Президента України Володимира Зеленського.
Окрім цього, на жаль, два міста – Обухів та Кривий Ріг – втратили своїх очільників через їхню загибель.
Чи відображають сайти міських рад реальну ситуацію?
Дослідження питання чинного керівництва міст підсвітило ще одну актуальну проблему – неналежне інформування про зміни на офіційних вебсайтах міських рад. Низка сайтів ОМС не змінила даних після відсторонення голови (до прикладу, Бердичів чи Біла Церква). Деякі просто заблокували розділ «міський голова» (Суми, Коростишів).
Вдалою практикою є вказування у відповідному розділі, що наразі обов’язки виконує інша особа. Таке реалізували у Рівному, Кривому Розі, Подільську та Ірпені. Інший варіант для себе обрали Одеса та Хуст – на вебсайтах міських рад наявна сторінка «в.о. міського голови».
Аналітики Прозорих міст також подали запити на публічну інформацію до деяких міських рад, оскільки не завжди вдавалось знайти чітку інформацію про те, хто очолює місто. Зокрема команда спрямувала запити з уточненнями до Вишгорода, Конотопа, Фастова та Чернігова.
Підсумки та рекомендації
П’ятирічний термін повноважень органів місцевого самоврядування завжди був періодом інтенсивної роботи та стратегічного планування. Сьогодні по закінченню цього терміну спостерігається ослаблення кадрового складу: чверть міст вже втратила своїх міських голів. З огляду на обставини, до проведення наступних виборів ця частка буде лише зростати.
Водночас виклики не обмежуються лише кадровою плинністю – існуючі труднощі поглиблюються проблемами з ключовими інструментами комунікації міських рад з мешканцями. Досвід аналітиків програми «Прозорих міст» продемонстрував низку проблем у вебсайтах міських рад: сторінки про міського голову та про секретаря подекуди були неактуальними; відсутні інформація та/або рішення про дострокове припинення повноважень голови; наявний не інтуїтивний інтерфейс вебсайтів муніципалітетів.
Щоб зробити комунікацію в часи турбулентності більш прозорою, радимо міським радам:
- Дотримуватися вимог закону та приймати рішення за фактом дострокового припинення повноважень голови.
- Публікувати усі рішення міської ради та розпорядження міського голови в логічному та структурованому вигляді, і обов’язково ті, що закріплюють кадрові зміни у керівництві міста.
- Оновлювати відповідні сторінки на офіційному вебсайті та надавати найбільш актуальну інформацію про чинних очільників та інших посадовців в ОМС.
- Проактивно комунікувати та пояснювати містянам причини того чи іншого рішення, не замовчувати кризові ситуації.
Нагадаємо, програма «Прозорі міста» досліджує, наскільки українські міста готові до інтеграції з ЄС. У межах роботи над Європейським індексом міст аналітики вже оцінили відкритість муніципалітетів за європейськими підходами.
1. У вибірку увійшли 100 найбільших міст України за даними мобільного оператора, окрім Тернополя, який було вилучено з дослідження через зафіксовані випадки фальсифікації даних на офіційному сайті міської ради та неналежну реакцію влади на викриття.