12 червня 2025, в 10:34
Лише 4 з 50 малих міст отримали статус «частково прозорих» – Володимир, Покров, Вараш та Славута

46 міст з населенням до 50 тис. жителів визнані «непрозорими». Такий результат оприлюднила програма «Прозорі міста» TI Ukraine у своєму щорічному дослідженні прозорості міських рад.

Всього в рейтингу взяли участь 100 українських міст, з яких 50 — малі (з населенням до 50 тис. осіб). Їхній середній рівень прозорості склав лише 33,2%. Найвищий результат продемонстрував Володимир (Волинська обл.), який отримав 60,5 бала та посів 16 сходинку. Покров (Дніпропетровська обл.) оцінили у 57 балів, Вараш (Рівненська обл.) — 55,5 бала, а Славуту (Хмельницька обл.) — 52 бали. Ці малі міста увійшли до категорії «частково прозорих» та випередили чимало великих та середніх міст, зокрема і столицю.

У Володимирі найкращі показники зафіксовані у сфері відкритості – рівень виконання критеріїв сягнув 86%. Досягнути такого результату місту вдалось завдяки системному оприлюдненню усіх рішень, протоколів та відеозаписів засідань міської ради та її органів. 

Покров продемонстрував високі показники у критеріях, що стосуються кадрової політики та доброчесності (також близько 86% виконання). Зокрема міська рада затвердила внутрішній Кодекс етичної поведінки посадових осіб, щороку оприлюднює план заходів антикорупційної діяльності та звіти про виконання цих планів. 

На 72% реалізували сферу реагування на виклики війни у Вараші. Місто оприлюднило повну інформацію про роботу Ради ВПО – склад ради та положення про її роботу, а ще інформувало громадськість про її діяльність за допомогою вчасного анонсування та публікації протоколів. 

Натомість у Славуті найкраще налагоджено взаємодію з громадськістю (67%). Міська рада протягом року проводила громадські обговорення та слухання, як онлайн, так і офлайн, на різні теми. 

Натомість гірші результати усі чотири міста показали у сфері надання послуг громадянам (рівні виконання склали від 8% до 33%). Жодне з цих міст не створило власної системи реєстрації заяв про взяття на квартирний облік. Лише Покров оприлюднив актуальну інформацію про квартирний облік у форматі відкритих даних. 

Володимиру, Покрову та Варашу також слід звернути увагу на сферу бюджету і закупівель та, серед іншого, оприлюднювати у додатках до  закупівель інформацію про ціни на матеріальні ресурси, що стосуються послуг з поточного ремонту та робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об'єкта будівництва. Славуті, котра впоралась зі сферою кадрової політики та доброчесності лише на 21%, варто розробити програмний документ та план навчань для службовців, зорієнтований на запобігання корупції.  

Результати оцінювання роботи міських рад за вісім років показують, що вищого рівня прозорості частіше досягають великі міста. Причини такої закономірності — зрозумілі: міські ради великих міст мають більші адміністративні та кадрові ресурси, які дозволяють ефективніше реалізовувати політики прозорості та відкритості. Тут діє розгалужена інфраструктура медіа, активно функціонують громадські організації, а місцева спільнота є більш вимогливою. Важливо й те, що великі міста нерідко є партнерами міжнародних та загальноукраїнських ініціатив, де прозорість —  обов’язкова умова співпраці.

Водночас цей тренд не є беззаперечним — малі міста також здатні демонструвати високі результати. Як показало дослідження, рівень прозорості міст помірно залежить від фінансової спроможності чи кількості населення. Більше впливає політична воля місцевого керівництва, системна робота й сталість зусиль у впровадженні ефективних механізмів взаємодії з громадою.


Нагадаємо, нещодавно програма презентувала результати Рейтингу прозорості 100 міст. Отримали статус «прозорих міст» та посіли перші п’ять місць — Чернівці, Вінниця, Луцьк, Львів та Мукачево. «Частково прозорими» стали 22 міста, решта 72 залишись у категорії «непрозорі».

Інші новини