З січня 2019 року до жовтня/листопада 2024 року українські муніципалітети могли втратити приблизно 552 млн грн через застосування орендарями права викупу для приватизації комунального майна. Про це свідчать результати дослідження Transparency International Ukraine.
Профільне законодавство передбачає можливість приватизувати орендоване комунальне майно шляхом викупу його орендарем
- без аукціону;
- за ціною, визначеною за результатами оцінки;
- якщо орендар здійснив невід'ємні поліпшення орендованого майна (наприклад, реставрацію або перепланування) у розмірі не менш як 25% його ринкової вартості.
За досліджуваний період понад третину усіх приватизованих об’єктів комунальної власності придбали саме у такий спосіб.
Водночас сума ціни продажу таких об'єктів склала лише трохи більше чверті (1,23 млрд грн) від загальної вартості усіх приватизованих об'єктів (4,77 млрд грн).
У середньому, вартість об'єктів, придбаних на конкурентних засадах, перевищувала ціну продажу об'єктів, приватизованих шляхом викупу, на 45%. Відповідно бюджети міст, які застосовували механізм викупу, за майже 6 років могли втратити загалом приблизно 552 млн грн.
Міста з найбільшими потенційними втратами через приватизацію шляхом викупу
Місто |
Кількість приватизованих об'єктів (викуп) |
Вартість приватизованих об'єктів (викуп) (млн грн) |
Частота застосування викупу |
Потенційні втрати бюджету (млн грн) |
Дніпро |
200 |
221,962 |
56% |
99,883 |
Київ |
60 |
207,182 |
33% |
93,232 |
Одеса |
183 |
197,31 |
58% |
88,790 |
Житомир |
51 |
81,479 |
75% |
36,666 |
Рівне |
35 |
77,013 |
73% |
34,656 |
Запоріжжя |
42 |
61,629 |
86% |
27,733 |
Івано-Франківськ |
46 |
44,177 |
51% |
19,880 |
Тернопіль |
10 |
39,844 |
24% |
17,929 |
Черкаси |
17 |
39,709 |
40% |
17,869 |
Вінниця |
21 |
38,201 |
38% |
17,190 |
Суми |
76 |
25,150 |
85% |
11,317 |
Оскільки економічний ефект від застосування механізму викупу є суттєво нижчим у порівнянні з приватизацією об'єктів на конкурентних засадах доцільно внести зміни до законодавства та виключити право орендаря на викуп майна у позаконкурентний спосіб. Альтернативою може стати аукціон із застосуванням переважного права орендаря на придбання майна за найвищою ціною, яка була запропонована під час аукціону. Таку практику вже застосовують в окремих сферах, зокрема земельних торгах.
Відповідний механізм приватизації покликаний втілити законопроєкт №12230. TI Ukraine підтримує його прийняття парламентом задля забезпечення ефективнішого управління комунальним майном.
Довідково
Transparency International Ukraine – акредитований представник глобального руху Transparency International, який з 2012 року допомагає Україні ставати сильнішою. Організація комплексно підходить до розробки та впровадження змін задля зниження рівня корупції в окремих сферах.
TI Ukraine допомогла створити та згодом передала державі системи Prozorro, Prozorro.Продажі, eHealth та Prozvit. Також команда впровадила Рейтинги прозорості та підзвітності міст, розбудувала спільноту DOZORRO для контролю за публічними закупівлями та співзаснувала коаліцію RISE UA, що захищає доброчесність і ефективність у відбудові.
Контакти для медіа: Валерія Залєвська, zalievska@ti-ukraine.org, 050-521-16-64