Найпрозорішими сферами у Чернігові є закупівлі, бюджетування та контракти, кадрові питання. Лише ці три сфери отримали більше половини з можливих балів. У рейтингупрозорості 100 міст України Чернігів посів 28 місце та отримав 34,6 балів зі 100. За цим показником Чернігів є прозорішим, ніж чимало обласних центрів. Однак міста Чернігівщини, які досліджували аналітики проекту, посіли вищі сходинки в рейтингу. Дослідження було проведене українським представництвом глобального руху Transparency International спільно з Інститутом Політичної Освіти. Топ-міст вибудували за 91 показником у 13 сферах, зокрема, бюджетуванні, землекористуванні, кадровій політиці, закупівлях, наявності онлайн-послуг та інших.
Чимало сфер у Чернігові отримали середні бали, жодна – максимальну оцінку. Проте міська влада намагається бути більш відкритою для громадськості. На сайті оновлюються повідомлення від ради, імена й контакти депутатів є у відкритому доступі, а запит у раду можна надіслати онлайн. Окрім того, фінанси міста також можна назвати відносно прозорими: оприлюднюється бюджет за останні три роки та бюджет участі, громадськість може бути присутньою на обговореннях фінансових питань.
Однак місто не може похвалитися відкритістю сфер житлової політики та соціальних послуг, за які отримало 0 балів. Міста обласного значення – Ніжин (7 місце, 49,9 балів) та Прилуки (24 місце, 35,03 бали) – випереджають Чернігів, хоча саме обласний центр має заохочувати до найкращих практик прозорості та підзвітності.
«Як і багато інших міст, Чернігів не набрав жодного балу в сферах соціальної та житлової політики. Тільки 1 бал в сфері освіти: на жаль, немає можливості зареєструвати дитину онлайн в школу чи дитсадок, а це дуже необхідний та зручний інструмент для громадян. Також ми рекомендуємо місту взяти на озброєння досвід Маріуполя та почати використовувати ProZorro.Продажі», – прокоментувала Катерина Цибенко, керівниця проекту Transparency International Україна «Розбудова прозорості в містах України».
Місто може отримати більше балів за прозорість житлової політики, якщо створить систему електронної реєстрації на житло та онлайн-чергу на здійснення капітального та поточного ремонтів житлових будинків, оприлюднюватиме на офіційному сайті відповідні відомості та протоколи засідання. Покращити результат у сфері соціальних послуг допоможе простий крок: онлайн-публікація міських установ соціальної допомоги із переліком послуг, яких потребують громадяни.
“Оновлена за результатами виборів 2015 року Чернігівська міська рада хоч і намагається останнім часом бути більш відкритою та прозорою, аніж в попередні роки, але все одно ігнорує норми закону «Про доступ до публічної інформації», який діє вже сьомий рік. Це стосується строків оприлюднення проектів рішень ради та його виконавчого комітету, відсутності наборів відкритих даних, заплутаності інформації про місцевий бюджет, яка б допомагала ефективно контролювати витрачання коштів громади, ненадання інформації про діяльність комунальних підприємств, занадто складний пошук рішень міської ради та її виконавчого комітету тощо. А оскільки вимоги закону і так само Регламенту міської ради не виконуються, то і казати про повну прозорість та відкритість Чернігівської міської ради ще зарано», – вважає Олександр Гашпар, громадський активіст Чернігова.
Transparency International Україна та Інститут Політичної Освіти готові співпрацювати з владою та місцевими активістами Хмельницького, а також надавати свої рекомендації та поради щодо підвищення прозорості міста. Адже на сьогодні в країні відбувається процес децентралізації влади, разом з цим ми не маємо допустити децентралізації корупції.
Проект «Розбудова прозорості в містах України» здійснюється за підтримки Фонду демократії ООН.