14 травня 2025, в 11:23
Нагляд за законністю рішень міських рад – що треба змінити в законопроєкті до другого читання?

13 травня 2025 року Верховна Рада України прийняла у першому читанні законопроєкт  №13150  «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення законності в діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування». За ухвалення документа проголосували 228 депутатів.

Законопроєкт, ініційований О. Корнієнком, О. Шуляк та Д. Арахамією (СН), розробили у квітні 2025 року у надзвичайно стислі строки. Він по своїй суті спрямований на впровадження державного контролю над органами місцевого самоврядування (ОМС). Втім у ТІ Ukraine застерігають, що запропонована модель контролю може створити правові колізії та порушити вимоги ст. 8 Європейської хартії місцевого самоврядування та ст. 140 Конституції України.

Чинна редакція законопроєкту пропонує надати обласним державним адміністраціям повноваження здійснювати нагляд за всіма актами ОМС, зокрема і тими, що стосуються власних повноважень органів місцевого самоврядування. Це може призвести до надмірної концентрації адміністративного впливу, зниження прозорості та ризиків зловживання владою з боку державних органів.

«Будь-яке рішення ОМС повинно чітко відповідати закону, як і адміністративний нагляд за такими рішеннями. Це безпосередні вимоги Європейської хартії місцевого самоврядування. Водночас впровадження якісного, ефективного та пропорційного нагляду за законністю в діяльності ОМС має ґрунтуватися на реформуванні територіальної організації виконавчої влади в Україні. Такі вимоги є в Ukraine Facility Plan. Тому ми вітаємо рух у напрямі до виконання наших зобов’язань, але застерігаємо від надмірного контролю по державній вертикалі», — зазначив Андрій Боровик, виконавчий директор  Transparency International Ukraine.

Попри ці застереження, документ містить і низку позитивних нововведень, серед яких – запровадження єдиного державного реєстру актів місцевого самоврядування. Згідно з проєктом, Кабінет Міністрів стане адміністратором реєстру, який міститиме відкриту інформацію та інформацію з обмеженим доступом. Однак існує ризик «ручного управління» даними та зменшення прозорості у діяльності ОМС.

Для відповідності положенням Конституції України, Європейської хартії місцевого самоврядування та Ukraine Facility Plan, впровадження якісного, ефективного та домірного (пропорційного) нагляду за законністю в діяльності ОМС повинно базуватися на комплексній реформі місцевих державних адміністрацій та відповідати таким вимогам:

  • забезпечення домірної моделі здійснення нагляду, де наглядовий орган має доводити свою позицію в судовому порядку
  • скасування чи призупинення рішень органів місцевого самоврядування має здійснюватися виключно в судовому порядку, за винятком питань, що стосуються територіальної цілісності України або державної безпеки, термінових надзвичайних ситуацій
  • керівництво місцевих державних адміністрацій повинно бути деполітизованими та професійними державними службовцями
  • чітке розмежування повноважень між місцевими державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування, як основа ефективно та належного врядування
  • повноваження та відповідальність мають бути зафіксовані виключно на рівні національного законодавства для всіх органів публічної влади та ОМС

ТІ Ukraine закликає до системного доопрацювання законопроєкту, щоб забезпечити баланс між домірним державним наглядом та самостійністю місцевого самоврядування. Необхідно деполітизувати місцеві державні адміністрації, запровадити належний судовий розгляд для скасування актів ОМС та чітко розмежувати повноваження між ОМС та органами державної влади. 

Нагадаємо, ТІ Ukraine виявила, що в офіційних відповідях Тернопільської міської ради на запити організації містяться сфальсифіковані дані. Зокрема, для оцінки міста в рейтингу Open Data Pulse міська рада надала посилання на фейкову новину про проведення хакатону, якого насправді не було. Організація звернулася з цього приводу до Уповноваженого ВРУ з прав людини та Тернопільської ОВА. У разі впровадження та існування дієвої системи домірного нагляду за законністю діяльності ОМС такі ситуації були би неможливими, а відповідальні за них особи несли б встановлену законом юридичну відповідальність.

Інші новини