14 грудня 2023, в 10:00
Як будемо оцінювати рівень прозорості міст у 2023 році?

Програма «Прозорі міста» Transparency International Ukraine презентує оновлену Методологію оцінювання прозорості міст у 2023 році. 

Як і минулого року дослідження буде спрямоване на те, щоб визначити рівень прозорості органів місцевого самоврядування під час воєнного стану за адаптованими критеріями. Оцінювання за оновленою методологією буде проводитися у січні-лютому 2024 року та охоплюватиме період діяльності міських рад протягом 2023 року. 

ЯКІ ЗМІНИ ВІДБУЛИСЯ В МЕТОДОЛОГІЇ? 

У цьогорічному дослідженні візьмуть участь 80 міст, що входять до переліку 100 найбільших міст України і репрезентують 21 область. Не увійшли у дослідження окуповані міста або ті, в яких указами Президента утворено міські військові адміністрації (далі — МВА). При цьому програма досліджуватиме Київ, Чернігів, Суми та Нетішин, адже попри утворення МВА, міські ради не припинили реалізацію повноважень і продовжують виконувати свої функції. 

У нову редакцію методології аналітики програми додали інформацію про сфери міського самоврядування. Це дозволить виявити, наскільки повно міська рада втілює критерії в кожній конкретній сфері муніципального управління: 

  • інформація про роботу органу місцевого самоврядування
  • комунальне майно та земля
  • доступ та участь
  • реагування на виклики війни
  • антикорупційна політика
  • електронні інструменти
  • закупівлі

Цьогоріч оцінювання проводитиметься за 50 адаптованими індикаторами (замість 40 у 2022 році).  Серед них: 

  • 19 індикаторів — вимоги законодавства,  
  • 17 — кращі практики муніципального управління, втілення яких суттєво посилює якість міського управління, 
  • 14 — одночасно поєднують у собі вимоги законодавства та кращі практики. 

Після консультацій з експертами та міськими радами у межах оновлення адаптованої методології аналітики програми «Прозорі міста»:

  • актуалізували нормативно-правову базу індикаторів;
  • переглянули рівні виконання окремих індикаторів;
  • об'єднали індикатори, що схожі за змістом;
  • додали нові індикатори, які, зокрема, стосуються посилення впливу внутрішньо переміщених осіб (далі — ВПО) на локальні політики, повоєнного відновлення, антикорупційної політики, бюджету, закупівель і звітування.

НОВІ ІНДИКАТОРИ

Програма суттєво розширила сферу «Реагування на виклики війни» та додала 6 нових індикаторів

- утворення рад з питань ВПО;

- залучення ВПО до таких органів;

- інформування про діяльність комісії/комісій з розгляду питань щодо надання компенсації за пошкоджене/знищене майно внаслідок повномасштабного нападу рф;

- залучення громадян до розгляду питань з надання компенсації за пошкоджене майно;

- оприлюднення інформації про надання або відмову у наданні компенсацій за пошкоджену/знищену   нерухомість;

- розробки програм економічного та соціального розвитку міста, які враховують воєнні та повоєнні виклики.

Нові індикатори також з‘явилися у сфері «Комунальне майно та земля». Вони спрямовані на посилення прозорості в управлінні майном і земельними ділянками через:

- оприлюднення переліку земельних ділянок або прав на них, які можуть бути передані на земельних торгах;

- інформування про усі об'єкти рухомого майна, що перебувають в комунальній власності;

- публікація переліків об’єктів майна, що можуть бути приватизовані, а також не підлягають приватизації.

Сферу «Інформація про роботу міських рад» доповнено 4 індикаторами, що передбачають: 

- публікацію квартальних звітів про виконання бюджету;

- звітування міського голови про свою діяльність;

- оприлюднення переліку головних розпорядників бюджетних коштів;

- інформування про зелені насадження, що підлягають видаленню.

У сфері «Закупівлі» додано два індикатори, що стосуються оприлюднення обґрунтувань технічних та якісних характеристик предметів закупівель і їх очікуваної вартості, а також наявності скарг на умови тендерних документацій.

І насамкінець у сфері «Антикорупційна політика» з’явився індикатор, що враховує, чи подавали посадовці міської ради добровільно е-декларації до 12 жовтня 2023 року, коли вони були необов'язкові  (до вступу в силу Закону України № 3384-IX).

Детальніше з переліком змін у методології можна ознайомитися в порівняльній таблиці.  

ЗМІНИ НА ОСНОВІ  ВІДГУКІВ МІСЬКИХ РАД

У ході оновлення методології аналітики враховували зауваження від міських рад щодо формулювань окремих індикаторів чи рівнів їх виконання. Так, програма спростила умови виконання критеріїв, що стосуються анонсування та трансляцій засідань міської ради, виконавчого комітету й постійних комісій через застереження щодо безпекових ризиків.  Міста можуть не вказувати час засідання, а записи засідань, завантажені протягом доби, прирівнюються до онлайн-трансляцій. 

Також послаблено умови виконання індикаторів, які стосуються відповідності питань у проєктах порядків денних та протоколах засідань міської ради і виконавчого комітету. Це зумовлено тим, що міській владі необхідно оперативно реагувати на проблеми та виносити рішення на розгляд відповідних органів. 

Водночас програма застерігає від зловживань, і закликає міста здійснювати онлайн-трансляції (у разі, якщо це дозволяє безпекова ситуація!), а також мінімізувати кількість питань, які вносяться з голосу, без попереднього ознайомлення депутатського корпусу та містян. 

НАЙПОШИРЕНІШІ ЗАПИТАННЯ

Чи будуть цього року бали за виконання індикаторів?

Програма не виставлятиме бали містам, так само як і минулого року. Реалізація індикатора буде можлива на 3 рівнях: 

  • повне виконання;
  • часткове виконання;
  • індикатор не виконується.

Навіщо виконувати індикатори, які є кращою практикою?

Втілювати такі критерії потрібно з декількох причин. По-перше, їх реалізація посилює якість муніципального управління, а також підвищує зручність та доступність у користуванні міськими сервісами та послугами. По-друге, втілення таких індикаторів також впливає на підсумковий результат міста та його категорію. 

Якщо з безпекових питань ми не транслюємо засідання міської ради та її органів, чи потрібно оприлюднювати записи засідань? 

Якщо міська рада через безпекові ризики не транслює засідання міської ради, виконавчого комітету чи постійних комісій, записи відповідних засідань мають оприлюднюватися не пізніше, ніж протягом 24 годин з моменту проведення засідань.

Чи достатньо запросити на засідання ради або її органів представників ЗМІ, але при цьому обмежити доступ для мешканців? 

Цього недостатньо. Усі без виключення містяни мають бути включені в політичний порядок денний і мати доступ до онлайн-трансляцій чи записів засідань. При цьому міська рада в межах нашої методології може не повідомляти про час засідання (з огляду на безпекові ризики), але має надати інформацію про його дату, посилання на онлайн-трансляцію/ місце, де буде завантажено запис засідання та перелік питань, що будуть розглядатися. У такому разі всі зацікавлені сторони зможуть переглянути засідання міської ради, виконкому або постійних комісій. 

Чи включені до методології ті індикатори, що регулюються законодавством, яке діяло не увесь календарний рік?

До Методології включені й ті індикатори, які регулюються нормативно-правовими актами, що ухвалені/набрали чинності протягом усього 2023 року. Водночас при формуванні індикаторів аналітики зважали на те, наскільки ресурсозатратно їх реалізувати. Тобто, якщо нормативно-правовий акт ухвалений наприкінці року і передбачає розробку комплексної програми чи збору та агрегування суттєвих обсягів інформації, його не включали у цьогорічну методологію.

Оскільки портал НАЗК не працював від моменту повномасштабного вторгнення росії, навіщо оцінювати індикатор про подачу е-декларацій посадовцями міськрад? 

Після повномасштабного нападу росії на порталі НАЗК був обмежений публічний доступ до вже поданих е-декларацій. Натомість посадовці могли за власним бажанням подавати е-декларації та перевірити на помилки відомості, зазначені у попередній декларації.

Якщо міська рада не має житла на балансі, не продає земельні ділянки під час війни чи не отримувала гуманітарну допомогу, то, нам поставлять 0 балів за це? 

У разі відсутності житла, що перебуває на балансі громади, земельних ділянок чи майна, що може бути продане, наданої гуманітарної допомоги, про це варто вказати у відповідному розділі на офіційному вебсайті міської ради. У такому випадку індикатору присвоюється статус «неможливо визначити», і він виключається із обрахунку загального результату міста та його категорії. 

0 балів не отримає ніхто, оскільки адаптована методологія не передбачає балів, лише рівні виконання.

 

Проєкт реалізується за підтримки Антикорупційної ініціативи Європейського Союзу (EUACI) — провідної антикорупційної програми в Україні, що фінансується ЄС, співфінансується та впроваджу- ється Міністерством закордонних справ Данії. Думки та погляди, висловлені експертами або орга- нізаціями в цьому дослідженні, не обов’язково відображають позицію EUACI, Європейського Союзу чи Міністерства закордонних справ Данії.

Transparency International Ukraine – акредитований представник глобального руху Transparency International, який з 2012 року допомагає Україні ставати сильнішою. Організація комплексно підходить до розробки та впровадження змін задля зниження рівня корупції в окремих сферах. ТІ Ukraine започаткувала програму «Transparent cities/Прозорі міста» у 2017 році. Її мета — подолати корупцію на місцевому рівні та запровадити належні практики прозорості та підзвітності.

Протягом 2017-2022 років програма щорічно формувала Рейтинг прозорості 100 найбільших міст України. За п’ять років середній показник прозорості міст підвищився на 62,2%. У рамках програми також формувався Рейтинг підзвітності 50 українських міст, який показував фактичний стан підзвітності органів місцевої влади. 

Інші новини