Наприкінці грудня наша команда представила оновлену Методологію оцінювання стану прозорості міст. Цього року вона доповнилася новими індикаторами, що адаптовані до умов воєнного часу, а також додали інформацію про сфери місцевого самоврядування. Про всі зміни докладніше можна прочитати тут.
А поки наші аналітики працюють над дослідженням стану прозорості, ми підготували відповіді на найпопулярніші запитання, які отримали від представників муніципалітетів.
1. Які ключові зміни були внесені до Методології дослідження стану прозорості міст в умовах війни?
У цьогорічному дослідженні візьмуть участь 80 міст, що входять до переліку 100 найбільших міст України (замість 70 міст у 2022 році). Не увійшли у дослідження окуповані міста або ті, в яких указами Президента утворено міські військові адміністрації. Утім Київ, Чернігів, Суми та Нетішин будуть оцінюватися, бо попри МВА міські ради не припинили реалізацію повноважень і продовжують виконувати свої функції.
Цьогоріч оцінювання проводитиметься за 50 адаптованими індикаторами (замість 40 у 2022 році). Серед них: 19 індикаторів — це вимоги законодавства, 17 — кращі практики муніципального управління, 14 — одночасно поєднують у собі вимоги законодавства та кращі практики.
2. Чи будуть цього року нараховувати бали за виконання індикаторів?
Ні, не будуть. Адаптована методологія дослідження стану прозорості міст під час воєнного стану не передбачає балів за індикатори, лише рівні виконання.
3. Чи буде проводитись верифікація відповідей на опитувальник?
Так, аналітики будуть проводити верифікацію відповідей міських рад на запитання з опитувальника.
4. Як будуть оцінюватися індикатори, які передбачають анонсування засідань міської ради чи її органів, зокрема беручи до уваги безпековий аспект?
В індикаторі К09 ми перевіряємо наявність анонсів для засідань міської ради, виконавчого комітету, постійних комісій та координаційного органу (у разі наявності). Анонсування засідань ради — вимога закону, натомість анонси засідань решти органів — найкраща практика, покликана забезпечити рівний доступ мешканців до політичного процесу.
Важливо відзначити, що в індикаторі про анонсування Програма цілеспрямовано не просить інформацію про місце та час засідання, щоб не наражати міста на ризик.
5. Як впливатиме на оцінку прозорості громади той факт, що на Єдиному порталі відкритих даних прифронтові області не мають змоги наразі оприлюднювати свої набори даних?
Попри те, що основна частина індикаторів базується на вимогах Постанови КМУ №835, вони сформульовані таким чином, що не передбачають оприлюднення інформації виключно на Порталі відкритих даних. Серед 50 індикаторів лише в К08 вимагається публікація переліку чинних регуляторних актів міської ради та її виконавчих органів на офіційному вебсайті ОМС та на Порталі відкритих даних. При цьому у разі збою в роботі державного Порталу відкритих даних, відповідну інформацію варто оприлюднювати на міському порталі відкритих даних (за наявності). Водночас оприлюднення переліку регуляторних актів лише на сайті міськради вже дозволяє забезпечити часткове виконання цього індикатора.
6. Якщо з безпекових питань ми не транслюємо засідання міської ради та її органів, чи потрібно оприлюднювати записи засідань?
Якщо міська рада через безпекові ризики не транслює засідання міської ради, виконавчого комітету чи постійних комісій, записи відповідних засідань мають оприлюднюватися не пізніше, ніж протягом 24 годин з моменту проведення засідань.
7. Чи мають органи місцевого самоврядування реєструватися в Реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги?
Актуальна методологія не має індикаторів, що перевіряють реєстрацію міських рад у Реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги. Водночас реєстрація на цьому порталі передбачена чинними нормативно-правовим актом. Програма закликає міста дотримуватися вимог законодавства.
8. Як вплине не оцінку те, що індикатор не є релевантним для конкретного міста (міська рада не має житла на балансі, не продає земельні ділянки під час війни чи не отримувала гуманітарну допомогу)?
У разі відсутності житла, що перебуває на балансі громади, земельних ділянок чи майна, що може бути продане, наданої гуманітарної допомоги, про це варто вказати у відповідному розділі на офіційному вебсайті міської ради. У такому випадку індикатору присвоюється статус «неможливо визначити», і він виключається із обрахунку загального результату міста та його категорії.
Також хочемо нагадати — програма «Прозорі міста» завжди відкрита до співпраці та діалогу. У разі питань чи уточнень щодо конкретних індикаторів міські ради можуть звертатися до Програми. Ми проаналізуємо, що місту можна покращити і надішлемо персональні рекомендації.