Програма «Прозорі міста» перевірила, чи можуть містяни потрапити на сесію міської ради і наскільки зрозуміло у містах прописані правила доступу до засідань. З’ясувалось, що лише 10 із 100 міст сформулювали умови потрапляння на сесію так, що до них не виникає додаткових питань.
За Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» кожен громадянин має право бути присутнім на засіданнях органів місцевого самоврядування. Щоб розібратися з тим, як міські ради реалізують це право, аналітики перевірили: чи оприлюднений на офіційному вебсайті муніципалітетів порядок доступу до сесій міської ради та чи можна подати онлайн-заявку на її відвідування.
Більшість міських рад зазначили*, що порядок доступу до засідань міститься в їхніх Регламентах. Однак не у всіх містах Регламенти опубліковані, зокрема їх не було у Вишневого, Дубна, Могилева-Подільського, Первомайська та Південного. Також не всі міста оприлюднюють фіналізовані актуальні версії регламентів зі всіма змінами, які вносились протягом останніх років. І щоб отримати актуальну версію, користувачам потрібно самостійно шукати і об’єднувати всі оновлення. Такою є ситуація у Бориславі, Жмеринці, Ковелі, Костополі, Лубнах, Миколаєві, Одесі, Південноукраїнську, Рівному, Синельникові, Умані, Фастові та Шептицькому. Сторінки сайтів з Регламентами Луцької та Харківської міських рад взагалі не дають уявлення про те, наскільки актуальні ці документи.
Аналіз показав типові прогалини у тому, як муніципалітети формалізували свої підходи до присутності громадян на засіданнях сесій. Наприклад, у Вараші та Ужгороді право громадян бути присутніми на засіданнях формально закріплене в Регламентах, але немає чітких умов, як саме долучитися – які потрібні документи, щоб відвідати сесію, чи як зареєструватися на онлайн-засідання тощо. У Києві наявний порядок відвідування офлайн-сесій, але не прописані дії для участі в онлайн-засіданнях. У Ромнах не передбачено проведення дистанційних засідань. Щоб потрапити на офлайн-сесію, містянам напередодні потрібно подати заяву, однак це не можна зробити в онлайн-форматі.
Вичерпно описали умови для доступу до засідань лише 10 міст — Біла Церква, Володимир, Запоріжжя, Лозова, Обухів, Славута, Стрий, Чернівці, Чорноморськ та Шостка. У цих містах попередня реєстрація на офлайнові засідання не потрібна, бо вона відбувається безпосередньо перед початком засідання за пред’явлення документа, що посвідчує особу. Водночас дистанційні засідання в цих містах або взагалі не передбачені, або зазначено, що в них беруть участь конкретні особи, серед яких немає представників громадськості.
5 із 100 досліджених міських рад на рівні Регламентів відмовили громадянам у доступі до пленарних засідань сесій – Броди, Золочів, Кам'янське, Кривий Ріг та Охтирка.
Тут варто нагадати – за чинним законодавством України органи місцевого самоврядування під час виконання своїх повноважень повинні бути відкриті для громадян. Фактично відсутній доступ містян до засідань міськрад є обмеженням участі громадян – як у здійсненні місцевого самоврядування, так і в доступі до публічної інформації. Проведення «закритих засідань» на постійній основі законодавством України про місцеве самоврядування не передбачається.
Програма звертає увагу, що муніципалітетам важливо забезпечити належний доступ громадян до засідань органів місцевого самоврядування, адже завдяки цьому жителі міст можуть отримувати чітку й повну інформацію про справи своєї громади, а також висловлюватися щодо важливих рішень, які впливають на їхнє майбутнє. Відкрита й прозора робота місцевих установ та органів влади — це запорука того, що рішення на місцевому рівні ухвалюватимуться чесно та в інтересах усієї громади.
*Наприкінці 2024-го програма «Прозорі міста» надіслала муніципалітетам опитувальники, які стосувалися інформації для Рейтингу прозорості 100 міст України, де зокрема запитували й про доступ до засідань міськради.