Минулий рік став для міст не легшим, ніж 2022. Попри те, що перший шок і невизначеність від початку великої війни минули, громади намагались адаптуватись до нових умов, кількість викликів у них тільки збільшилась. Все це супроводжувалось постійними обстрілами інфраструктури та житлових будинків, психологічним виснаженням та часто браком робочих рук. Внутрішньо переміщені особи та релокований бізнес відкрили як нові можливості для розвитку міст, так і стали додатковим навантаженням на їхню інфраструктуру. Необхідність інтегрувати переселенців у життя громади, забезпечити їх житлом та роботою, створити сприятливі умови для підприємців — усі ці питання постали перед тиловими містами.
Друге адаптоване дослідження прозорості міст, яке у квітні представила програма, показало, що у 2023 році лише 5 міст змогли стати «прозорими» – Дніпро, Дрогобич, Львів, Мукачево і Тернопіль. 23 міста отримали статус «частково прозорих», а решта 52 залишились непрозорими. Загальний рівень прозорості 80 муніципалітетів у 2023 році виріс помірно і становить 42,3%. Також серед 70 міських рад, які брали участь у дослідженнях 2022 та 2023 років, 30 міст покращили свої рівні прозорості на 5% і більше.
Такі дані свідчать, що міста спроможні працювати ефективно навіть в умовах дефіциту кадрів, відсутності світла та й буквально під обстрілами. Transparency International Ukraine і «Прозорі міста» вітають цей поступ і готові співпрацювати задля покращення результатів з усіма містами, що розуміють цінність прозорості.
Сьогодні докладніше розглянемо результати Львова — одного з п’яти прозорих міст. До слова, місто й у минулому дослідженні опинилося у трійці лідерів серед «прозорих».
Місто з першого року повномасштабної війни стало прихистком для багатьох біженців. Частина з них використовувала Львів як транзитний пункт для евакуації за кордон, інша осіла у місті. За даними Міністерства соціальної політики України чисельність переселенців у Львові становить близько 100 тисяч осіб. Також саме Львівська область прийняла найбільше релокованого бізнесу. Разом з тим місто також зазнавало обстрілів та пошкоджень цивільної інфраструктури. Все це вимагало додаткових зусиль та ресурсів від органів місцевого самоврядування. Як Львів дав бій викликам, які практики управління можна назвати вдалими, а де місто може докласти додаткових зусиль для підвищення прозорості управління.
Є чимало сфер, з якими Львів успішно впорався. За даними нашого дослідження лише 15 із 80 міст публікували в проєктах порядку денного засідань ради точний перелік і назви проєктів рішень у сфері земельних відносин. І те, як це робив Львів, можна вважати вдалою практикою муніципальної прозорості.
Міська рада Львова – серед 5 міст, у яких добровільно подавали е-декларації усі досліджувані посадові особи (мер, секретар, керуючий справами виконкому). Також це робили міські ради Звягеля, Кривого Рога, Лубнів та Червонограда.
Міська рада використовує е-платформу для скарг, освітні заклади забезпечили дистанційну подачу заявок на зарахування до шкіл та садочків, а соціальні послуги можна оформити онлайн. Крім того, Львів входить до п'ятірки тих, хто проводить аукціони на розміщення об’єктів торгівлі на вулицях’. Ще це практикують у Києві, Ірпені, Тернополі та Хмельницькому.
Разом з тим у сфері електронних інструментів Львів поза межами десятки за рівнем реалізації (попереду Мукачево, Дрогобич, Хмельницький, Кам'янське, Тернопіль, Дніпро, Вінниця, Івано-Франківськ, Покров). У 2023 році в місті не можна було подати онлайн заяву на житло. Також у міській раді не відповідали на петиції, навіть ті, що набрали достатню кількість голосів. Це суттєво обмежувало можливості для містян донести владі свої проблеми та запити.
Саме на впровадження е-інструментів та забезпечення можливості отримувати послуги онлайн Львову слід звернути особливу увагу. Адже в умовах війни вони дозволяють оптимізувати ресурси, зменшити кількість залучених працівників та час на прийняття заявок. Крім того, це прозорий спосіб надавати послуги, який дає відчуття інклюзивності — доступ мають усі соціальні групи, незалежно від їхнього статусу, спроможностей, зокрема фінансових. Зрештою можливість подати скаргу чи петицію — це важливий інструмент долучення містян до ухвалення рішень чи реагування на поточні проблеми.
Потребує допрацювання і сфера реагування на виклики війни. У 2023 році при міськраді не було створено Раду з питань ВПО. Враховуючи кількість ВПО у місті (станом на 1 січня понад 97 тисяч заяв), створення такої ради дозволить переміщеним особам посилити свій голос та впливати на локальну політику. Крім того, на момент перевірки була відсутня Програма економічного та соціального розвитку міста, що враховує воєнні та повоєнні виклики. Також протягом 2023 року міська рада (а саме комунальна установа «Інститут міста») не звітувала про отриману гуманітарну допомогу, а також критерії її розподілу. Зазначимо, без належного звітування зберегти належний рівень гуманітарної підтримки з боку партнерів буде складно.
Щоб Львів зміг тримати цей достойний рівень і навіть стати ще прозорішим, програма «Прозорі міста» рекомендує:
- Забезпечити можливості для моніторингу роботи влади, звітуючи про роботу міської ради, а також про роботу підпорядкованих установ і організацій; оприлюднювати звіти про отриману та розподілену допомогу.
- Відновити можливості для дистанційної подачі заяв на отримання послуг, як-от житлові послуги, а також стежити за належним функціонуванням інструментів, що передбачають взаємодію влади з громадою, зокрема реагувати на всі петиції від містян.
- Опублікувати актуальний перелік наборів відкритих даних, обов’язковий для оприлюднення міською радою, виконавчими органами та юридичними особами. Потрібен саме перелік наборів даних, які варто публікувати, а не файл, що містить інформацію про загальну кількість наборів, що в поточний момент вивантажена на портал ВД.
- Забезпечити належний доступ містян до процесів ухвалення рішень через:
- належне ознайомлення містян із майбутніми засіданнями міської ради та її органів, (публікація інформації про а) дату проведення засідання, б) посилання на трансляцію, в) посилання на порядок денний / перелік питань);
- публікацію анонсів Колегії міської ради;
- трансляцію всіх засідань усіх постійних комісій.
- Забезпечити прозорий облік та управління комунальним майном та землею, публікуючи:
- перелік усіх об’єктів рухомого майна, яке міська рада визначила як цінне (транспорт, техніка, спецтехніка, обладнання, службові авто, меблі, інструменти тощо);
- в реєстрі реклами строк дії дозволу, номер і дата укладання договору.
Програма цінує взаємодію з міськими радами, вдячна їм за ті зусилля, що вони докладають для підвищення прозорості. Продовжувати втілювати найкращі практики доброчесності та підзвітності у такий складний час – це дуже важливо для усіх сторін. Тож «Прозорі міста» висловлюють подяку Львову, що з року в рік демонструє високий рівень відкритості та прагне покращити якість взаємодії з містянами.
Команда «Міст» прагне, щоб усі ОМС ставали прозорішими та відкритішими до громадськості, тому готові до співпраці із представниками муніципалітетів і з активними містянами. Якщо у вас є питання чи ви потребуєте персоналізованих рекомендацій саме для вашого міста — пишіть на пошту: transparent-cities@ti-ukraine.org Якщо ви представник громадянського суспільства — «Прозорі міста» також будуть раді розповісти більше та долучити вас до розсилок і подальшого навчання.