29 вересня 2025, в 11:00
Прозорість міста Нікополь: результати оцінки та рекомендації для міської ради

Рівень прозорості Нікополя у 2024 році – 39,5%. Якби Нікополь брав участь у Рейтингу прозорості міст 2024 року, він отримав би статус «непрозорого» міста.

Нікополь – одне з українських міст, яке в умовах повномасштабного вторгнення росії опинилося у безпосередній близькості до фронту та має статус території активних бойових дій. Регулярні обстріли, загроза безпеці мешканців і критична ситуація в інфраструктурі значною мірою ускладнили роботу міської ради, зокрема у сфері відкритості та підзвітності. Оскільки Нікополь має офіційний статус території активних бойових дій та відповідні надскладні умови, програма «Прозорі міста» не включала місто до основного Рейтингу прозорості міст 2024 року, який охоплює 100 найбільших українських муніципалітетів.

Водночас ТІ Ukraine вважає важливим проводити оцінку прозорості навіть у таких надзвичайних умовах – особливо в містах, які попри воєнні ризики прагнуть до змін та підвищення якості управління. Тому на запит Нікопольської міської ради програма оцінила прозорість Нікополя у 2024 році за тією ж методологією, що й інші міста, які увійшли до основного дослідження. 

 

Прозорість Нікополя у 2017-2024 роках

Упродовж 2017-2024 років Нікополь пройшов крізь помітні злети та падіння прозорості міського управління. До 2021 року місто демонструвало стале зростання відкритості: із 28,6% у 2017 році до 61,6% у 2021 році. У 2017 році Нікополь був «непрозорим» містом, але вже 2018 року здійснив стрибок до 58,3%, увійшовши до категорії «частково прозорих».

Цей прогрес можна пояснити політичною волею місцевих управлінців, новими законодавчими вимогами та конкуренцією в межах дослідження. Так, міська рада активно впроваджувала рекомендації, зокрема відкрила доступ до бюджетних даних, налагодила публікацію рішень та почала запроваджувати електронні сервіси. У 2019-2020 роках результати дещо коливалися – між 53,1% та 57,9%, але загальний тренд залишався позитивним. Найвищої прозорості місто досягло у 2021 році – 61,6%, що помістило Нікополь до числа «частково прозорих» міст країни. Того року він суттєво перевищив середній національний рівень (48,5%) і найбільше за весь час наблизився до категорії «прозорих» міст.

Повномасштабна війна у 2022 році перервала цей прогрес. Через російську окупацію та постійні обстріли Нікополь не увійшов до вибірки дослідження прозорості міст 2022 року, тож офіційного показника за той рік немає. Зважаючи на загальні результати дослідження того року, рівень прозорості значно впав: середній результат становив 37,5%. Очевидно, Нікополь зосередив ресурси на виживанні міста, і питання відкритості відійшли на другий план. Це підтвердили дані 2023 року, коли місто повернулося в дослідження: 29,5% виконання індикаторів та статус «непрозорого» міста.

Фактично Нікополь відкинуло до рівня 2017 року – першої участі у дослідженні прозорості міст. Такий регрес є прямим наслідком воєнних викликів, що вимагали переорієнтації роботи міськради. 

 

Прозорість Нікополя у 2024 році: ключові показники

 У 2024 році прозорість міського управління Нікополя аналітики оцінили у 39,5 бала із 100 можливих1. Тобто загальне виконання індикаторів прозорості було на рівні 39,5%. Якби Нікополь брав участь у Рейтингу прозорості 2024 року, то розділив би 46 місце з Кам’янцем-Подільським та Первомайськом і отримав би статус непрозорого міста2.

Середній рівень прозорості українських міст у 2024 році – 41,6%, а серед прифронтових міст – 43,9%. Тобто Нікополь відстає від середніх показників по країні та навіть у групі міст, які є територіями можливих бойових дій. Водночас результат Нікополя суттєво зріс порівняно з 2023 роком – тоді рівень прозорості сягав 29,5%. Це свідчить про певне відновлення прозорості після спаду, спричиненого війною.

Виконання індикаторів прозорості. Аналітики оцінювали міста за 70 індикаторами прозорості. З них Нікополь виконав повністю лише 18 індикаторів (25,7%), частково – 16 індикаторів (22,9%), а не виконав – 36 індикаторів (51,4%). Тобто трохи менше половини критеріїв прозорості органу місцевого самоврядування (ОМС) принаймні частково реалізовані. Однак більшість інструментів прозорості, які перевіряли аналітики, не впроваджені, тому міській раді варто першочергово зосередитися на них, аби покращити свій загальний результат.

Сфери прозорості. У 2024 році Нікополь найкраще реалізував сферу «Бюджет і закупівлі» – 50% виконання. Рівень виконання сфери «Відкритість» склав 47,6%, а сфери «Комунальне майно та земля» – 43,8%. Хоч рівень виконання цих трьох сфер не є високим, все ж вони залишаються найкращими результатами та відносно сильними позиціями міста навіть попри складні обставини.


Трьома найбільш проблемними сферами для Нікополя у 2024 році були «Реагування на виклики війни» та «Послуги громадянам» (по 25% виконання кожна) і «Кадрова політика та доброчесність» (28,6% виконання). Ці сфери потребують пріоритетної уваги міської ради для підвищення рівня прозорості муніципального управління.

Виконання вимог закону vs найкращих практик. Нікополь добре виконує вимоги до прозорості, які закріплені в законодавстві (41,4% виконання). Наприклад, місто публікує більшість обов’язкових документів (рішення ради, виконкому, інформація про бюджет тощо), що прямо передбачено законодавством.

Натомість виконання критеріїв оцінювання, що ґрунтуються винятково на найкращих практиках, є помітно нижчим – лише 33,3%. Цей показник є також нижчим порівняно з середнім по містах, які оцінювали в Рейтингу прозорості 2024 – 37,1%. Однак найвищий рівень виконання у Нікополі зафіксовано по індикаторах, які поєднують вимоги закону та практик – 46,2%, що є навіть вищим за середній результат по країні (45%).

Насправді ситуація є типовою для українських міст: обов’язкові норми виконуються на базовому рівні, тоді як проактивна відкритість, яка не закріплена як обов’язкова, часто залишається поза пріоритетами. Щоб підвищити якість муніципального управління Нікопольській міській раді слід системніше впроваджувати як законодавчі вимоги, так і найкращі практики прозорості.

Міста, які є територіями можливих бойових дій. Попри надскладні умови, багато муніципалітетів, близьких до лінії фронту, намагаються зберігати свою прозорість. Середній рівень прозорості 10 міст, які знаходяться на території можливих бойових дій, у 2024 році склав 43,9%, що навіть вище середнього загальнонаціонального рівня (41,6%). 

Показник Нікополя (39,5%) нижчий за середній як серед прифронтових, так і серед 100 оцінених міст. Проте його рівень прозорості вищий, ніж у Харкова, Шостки, Марганця і Глухова.

Якби Нікополь досліджували у рамках Рейтингу прозорості 2024 року, то за рівнем прозорості місто зайняло б позицію майже посередині групи міст, які близькі до лінії фронту.


Прозорість 2023 vs 2024: що змінилося?

2024 рік приніс Нікополю як покращення, так і нові виклики у прозорості. Загальний показник зріс на 10 відсоткових пунктів (в.п.) – з 29,5% у 2023 до 39,5% у 2024. З одного боку, міська рада врахувала частину рекомендацій програми «Прозорі міста» і зробила кроки назустріч відкритості, проте з іншого – зміни були подекуди незначними. Більшість рекомендацій так і не були враховані, а реалізація деяких індикаторів навіть погіршилася, що тільки підкреслює необхідність посилити зусилля Нікопольської міськради для підвищення своєї прозорості.

  • У 2024 році Нікополь значно краще виконав 34 нових індикатори дослідження (47,9% виконання), ніж 36 індикаторів, які були в дослідженні 2023 року (32,1% виконання). Тобто виконання індикаторів прозорості, які місто потенційно мало б покращити з 2023 року, залишилося на доволі низькому рівні.
  • Відповідно до рекомендацій, наданих у 2023 році, міськрада покращила оприлюднення анонсів та протоколів засідань ОМС, переліки об'єктів комунальної власності для оренди, звітування міського голови перед громадою, доступність вебресурсів міськради для користувачів з порушеннями зору та інші.
  • Попри загальні зрушення у прозорості, у 2024 році деякі аспекти стали гіршими, ніж у 2023-му. Так, проєкти порядку денного засідань виконкому у 2024 році вже не відповідали фактично розглянутим питанням. А от публікацію відкритих даних у машиночитному форматі про перелік комунальних земельних ділянок для передачі у власність або користування, титульні списки на проведення капітального чи поточного ремонту і перелік регуляторних актів міськрада виконувала лише частково. 
  • Не менш важливо, що у 2024 році виконання 21 з 36 індикаторів прозорості, які спільні для обох років дослідження, залишилося на рівні 2023 року. Фактично в міській раді не врахували більшість рекомендацій, які експерти програми надали після попереднього оцінювання, тому місто підвищило рівень своєї прозорості лише на 10 в.п.

Хоч у 2024 році результат Нікополя  ще не сягнув довоєнних показників, важливо, що крива змін знову пішла вгору. Нікополь поступово відбудовує інституційну спроможність дотримуватися стандартів прозорості навіть у складних умовах. Це означає, що за умови належної уваги до прозорості Нікополь має всі шанси вже наступного року повернутися як мінімум до середнього рівня, а далі – знову стати одним з лідерів відкритості. Тенденція позитивна, але крихка: без продовження реформ та виконання рекомендацій зростання зупиниться.

 

Як підвищити прозорість: рекомендації програми «Прозорі міста» для Нікопольської міської ради

Прозорість у роботі органу місцевого самоврядування – це не лише вимога законодавства, а й запорука довіри громадян до влади. Складні безпекові умови не є суцільною перешкодою для прозорості – це підтверджує і загальноукраїнська практика. Так, за результатами Рейтингу прозорості 2024 року прифронтові міста в середньому демонструють навіть вищий рівень прозорості, ніж інші громади.

Саме тому програма «Прозорі міста», розуміючи виклики, в яких перебуває Нікополь, і цінуючи прагнення Нікопольської міської ради до якісних змін, підготувала рекомендації для підвищення прозорості муніципального управління. Вони поділені на дві частини: загальні поради щодо системного підходу до відкритості, а також детальні рекомендації за кожною сферою прозорості з прикладами найкращих практик інших міст. Реалізація цих пропозицій дозволить Нікополю посилити свою відкритість, зміцнити довіру мешканців і досягти стабільного зростання рівня прозорості вже в найближчій перспективі.

Як зробити прозорість Нікополя сталою практикою

Щоб забезпечити сталий прогрес у прозорості, Нікопольській міській раді варто спершу впровадити низку системних рішень, які охоплюють як організаційні підходи, так і стандарти комунікації з громадянами. Тому програма «Прозорі міста» першочергово рекомендує Нікопольській міській раді:

  • Оприлюднювати своєчасно й у повному обсязі всі проєкти, рішення, документи та іншу публічну інформацію. Громада повинна мати доступ до всіх актуальних та достовірних публічних даних про діяльність органу місцевого самоврядування.
  • Забезпечити зручність та зрозумілість подання інформації для громадян. Це означає просту навігацію на сайті, доступ до архіву документів, логічну структуру сторінок, регулярні публікації новин, звернень, звітів тощо.
  • Підвищити рівень виконання вимог чинного законодавства у сфері прозорості. Наразі більшість з них виконується не в повному обсязі або не виконується зовсім. Це не лише ризики для міської ради, а й втрачені можливості для відкритого діалогу з громадою.
  • За можливості активніше впроваджувати найкращі управлінські практики, які наразі демонструють низький рівень виконання. Саме вони стають основою реформ та згодом закріплюються у законодавстві – тому для міськради важливо рухатися «на випередження».
  • Запровадити внутрішній контроль за дотриманням стандартів прозорості. Міськраді потрібно визначити відповідальних осіб або структурні підрозділи, які будуть координувати виконання вимог прозорості, проводити періодичний моніторинг та ініціювати необхідні зміни.

 Що і як першочергово покращити в кожній сфері

Аби досягти реального зростання прозорості, Нікопольська міська рада,  має впровадити конкретні зміни у кожній сфері муніципального управління. Програма «Прозорі міста» сформувала по дві ключові рекомендації для кожної сфери.Ми впорядкували сфери від найменш до найбільш виконуваної, а також по кожній із них навели приклади найкращих практик інших міст, на які може орієнтуватися Нікопольська міська рада.

Реагування на виклики війни

  • Забезпечити прозорий облік та розподіл гуманітарної допомоги, що надходить міській раді. Необхідно опублікувати перелік отримувачів допомоги серед структурних підрозділів міськради, комунальних підприємств та установ, їхні повні назви та коди ЄДРПОУ. Також має бути налагоджений регулярний процес звітування про типи та обсяги отриманої допомоги.
  • Оновлювати та поширювати інформацію про ухвалені муніципалітетом рішення щодо надання компенсацій за пошкоджені або знищені об'єкти нерухомого майна. Йдеться, зокрема, про кількість розглянутих заяв, кількість погоджень та відмов, суми компенсацій. Те саме стосується інформації про саму комісію з розгляду питань щодо надання компенсацій, у якій має бути належно представлена громадськість, а її рішення – прозоро оприлюднені на сайті міської ради. Це сприятиме справедливому доступу до компенсацій.

У питанні прозорого обліку гуманітарної допомоги можна використати досвід прифронтових міст – Лозової та Запоріжжя, а у питанні поширення інформації про ухвалені рішення щодо надання компенсацій за пошкоджені або знищені об'єкти – Вінниці та Чернігова.

Послуги громадянам

  • Оприлюднювати інформацію про доступність інфраструктури для людей з інвалідністю. Закон передбачає оприлюднення цих наборів даних у машиночитному форматі, а ігнорування цієї норми позбавляє маломобільних мешканців критично важливої інформації. В умовах воєнного стану міськрада може забезпечити це принаймні на своєму офіційному сайті.
  • Впровадити та забезпечити належне функціонування власних систем електронної реєстрації до комунальних закладів освіти – як до шкіл, так і до дитсадків. Містяни повинні мати змогу подавати заявки онлайн, контролювати черговість і отримувати якісний зворотний зв’язок задля прозорості всього процесу.

Івано-Франківськ та Ужгород забезпечують публічний доступ до машиночитних даних про доступність інфраструктури на міському сайті. А Кропивницький та Ужгород впровадили зручні сервіси електронної реєстрації до шкіл та дитсадків, які можуть бути влучним орієнтиром для Нікополя.

Кадрова політика та доброчесність

  • Розробити та впровадити власний інструмент запобігання корупції, як-от антикорупційна програма або план доброчесності. Такий документ має визначати основні корупційні ризики і чіткі заходи для їх усунення, відображати бачення міської ради щодо підзвітності та служити основою для внутрішнього моніторингу.
  • Проводити регулярні навчання для службовців ОМС з питань прозорості, доброчесності та підзвітності. Навчальні заходи слід організовувати системно – з попереднім плануванням, фіксацією профільних тем та результатів.

Влучними прикладами впровадження власних інструментів запобігання корупції може бути досвід таких прифронтових міст як Запоріжжя або Суми. А Ромни та Шептицький демонструють системний підхід до навчання посадовців включно з якісною документацією й звітуванням.

Взаємодія з громадськістю

  • Забезпечити безперебійну роботу платформи для подачі електронних петицій громадянами. Петиції, які не набрали необхідної кількості голосів, мають розглядатися міськрадою як електронні звернення громадян, а відповіді на них мають оприлюднюватися.
  • Забезпечити роботу електронної приймальні громадян на офіційному сайті міськради. Місту слід створити та підтримувати функціонування онлайн-платформи для реєстрації скарг та звернень громадян, яка дозволяє завантаження документів і відстеження статусу. Це суттєво полегшить комунікацію міської влади з мешканцями, особливо в умовах обмеженого доступу до офлайн-сервісів під час війни та критичних безпекових умовах міста.

У питанні реагування на електронні петиції Нікополь може орієнтуватися на приклад Ужгорода, а в питанні забезпечення роботи електронної платформи для реєстрації скарг та звернень громадян міській раді варто звернути увагу на приклади прифронтових міст – Марганця та Сум.

Комунальне майно та земля

  • Публічно звітувати про управління комунальним майном. Такий звіт має бути регулярним і містити ключову інформацію про стан, використання, передання та ефективність управління комунальним майном за відповідний період (півроку, рік тощо). Це базовий елемент підзвітності перед громадою щодо комунальних ресурсів.
  • Забезпечити відкритість земельних рішень у проєктах порядку денного засідань міськради. Міська рада має публікувати детальний перелік проєктів земельних рішень у порядку денному – без об’єднання у «пакетні» блоки та із зазначенням суб’єктів, назв або адрес. Це дозволить мешканцям відслідковувати прозорі процедури того, як та щодо чого міська рада розглядає земельні питання та ухвалює відповідні рішення.

Влучними прикладами виконання цих вимог до прозорості серед прифронтових міст є досвід Миколаєва (звітування про управління комунальним майном) та Сум (відкритість земельних рішень у проєктах порядку денного).

Відкритість

  • Забезпечити відповідність між попередньо оприлюдненими порядками денними та фактичним перебігом засідань ради і виконкому. Важливо, щоб усі питання, які розглядають на засіданнях, були заздалегідь чітко визначені у розпорядчих документах чи порядках денних. Це вимога закону, яка гарантує прозорість ухвалення рішень і запобігає маніпуляціям із включенням «несподіваних» або «прихованих» питань до порядку денного.
  • Забезпечити трансляцію та оприлюднення відеозаписів постійних комісій міської ради. Згідно із законодавчими вимогами, відповідні відеозаписи мають з’являтися на офіційних сайтах міськрад не пізніше наступного дня. Це особливо важливо для забезпечення підзвітності в умовах війни, коли громадяни не можуть бути присутніми особисто. За можливості, забезпечити це також для засідань виконкому, що є найкращою практикою міст.

Володимир, Коростень та Кам’янське можуть слугувати прикладами міст, які чітко узгоджують порядок денний з реальними рішеннями. Прифронтові міста Миколаїв та Охтирка повною мірою забезпечують трансляцію та оприлюднення відеозаписів усіх засідань ради, виконкому та постійних комісій попри складну безпекову ситуацію.

Бюджет і закупівлі

  • Розробити методику аналізу чи порядок моніторингу цін на матеріальні ресурси в будівництві, щоб уникнути запитань щодо прозорості закупівель, пов’язаних з процесом відновлення. Невід'ємними додатками до договорів про закупівлю послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об'єкта будівництва є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси.
  • Оприлюднювати на офіційному сайті міської ради актуальну інформацію про її структурні підрозділи із зазначенням того, хто з них є розпорядниками бюджетних коштів. Також до цієї структури варто додавати повні відомості про підпорядкованість міській раді комунальних підприємств та установ. У всіх випадках необхідно зазначити відповідні коди ЄДРПОУ.

У питанні розробки методики моніторингу цін на матеріальні ресурси в будівництві Нікополю варто орієнтуватися на приклад Шептицького, а в питанні оприлюднення структури розпорядників та одержувачів бюджетних коштів – на приклади Києва та Миколаєва.

Прозорість муніципального управління є критично важливою для довіри громадян, особливо в умовах війни. Вона забезпечує підзвітність органів місцевої влади, зміцнює взаємодію з громадою та сприяє прийняттю рішень, що відповідають реальним потребам мешканців. У прифронтовому Нікополі це має особливе значення, адже саме прозорість стає запорукою стійкості в кризових умовах.

Нікопольська міська рада вже зробила помітні кроки до підвищення прозорості: порівняно з 2023 роком місто покращило свій результат у 2024 році, що свідчить про поступовий, але важливий прогрес. Історія міста показує, що Нікополь здатен бути прикладом прозорості – тепер важливо відновити і примножити ці досягнення. Розмір бюджету чи населення – не вирішальні фактори. Як довели результати дослідження прозорості міст 2024 року, ключову роль відіграє саме політична воля та відповідальність управлінців перед громадою.

Виконання наданих рекомендацій дозволить місту не лише надолужити втрачене через повномасштабну війну, але й забезпечити довготривалий розвиток міського управління, орієнтованого на прозорість, ефективність та доброчесність. Саме тому команда вже спрямувала ці рекомендації міській раді, а посадовці провели низку зустрічей задля покращення ситуації.

 

1.Див. Результати оцінки прозорості Нікополя у 2024 році.

2. Статус прозорості міста: «прозоре» місто – від 75% виконання індикаторів прозорості, «частково прозоре» місто – від 50 до 75% виконання індикаторів прозорості, «непрозоре» місто – до 50% виконання індикаторів прозорості.