З початку повномасштабного вторгнення Житомир став міцним тилом як для цивільних, так і для військових. Попри обстріли, ситуація у місті була відносно стабільна і контрольована. Тож з перших днів тут намагалися активно реагувати на нові виклики: наплив переселенців, релокацію бізнесів, відтік кадрів, проблеми з постачанням продуктів харчуванням і ліків тощо.
З перших тижнів великої війни Житомир зумів заручитися підтримкою Плоцька, Гдині, Малаги, Дортмунда та інших європейських міст, від яких отримував гуманітарну допомогу та обладнання. Чимало уваги місто приділяло не тільки розселенню ВПО, але й відновленню їхнього емоційного стану — для переселених дітей і дорослих створювали проєкти соціально-психологічної підтримки. Також Житомир активно підтримував бізнес, який евакуювався з окупованих чи прифронтових регіонів: у місті створили Telegram-канал з пропозиціями оренди й продажу приміщень та чат-бот, за допомогою якого можна було дізнатися про потенціал громади, його економічну привабливість та отримати супровід у переміщенні підприємства.
У 2023 році на місто чекало не менше викликів, ніж у попередньому, адже додались проблеми з електроенергією, з’явилась потреба інтегрувати переселенців в життя міста, забезпечити їх житлом тощо. З чим місто впоралося доволі успішно, а над чим ще слід попрацювати – розповідаємо далі.
За дослідженням прозорості міськрад у 2023 році Житомир потрапив до категорії «частково прозорих» та продемонстрував порівняно з попереднім роком зростання рівня прозорості на 9 відсоткових пунктів.
Міська рада Житомира потрапила в п’ятірку міст, які оприлюднювали і звіти про отриману гуманітарну допомогу, і критерії її розподілу. На сайті міської ради публікували деталізовану інформацію про типи та кількість допомоги, надавачів, розподіл і часом навіть залишки такої допомоги. Крім Житомира, обидва типи інформації поширювали тільки Дрогобич, Кривий Ріг, Одеса та Тернопіль.
У місті оприлюднювали рішення міської ради, виконавчого комітету та розпорядження міського голови, а також усю актуальну інформацію про житлові приміщення у власності громади та рекламні засоби. Також вчасно публікували інформацію для отримання компенсації за тимчасове розміщення ВПО.
В усіх установах соціальної допомоги можна було замовити онлайн послугу та відстежити статус виконання. Втім сфера електронних послуг потребує доопрацювання. У місті все ще не можна подати онлайн-заяву на поліпшення житлових умов, а також не розповсюджена практика дистанційної реєстрації дитини до школи.
Аналітики програми перевірили три заклади дошкільної освіти Житомира і з’ясували, що вони користуються загальнонаціональною системою електронної реєстрації в заклади дошкільної освіти, яка дає можливість стати в чергу та моніторити стан заявки. Однак у перевірених трьох школах все ще не можна було подати заявку онлайн.
Також у місті відповідають тільки на ті петиції, які набрали достатню кількість голосів. Проте слід оприлюднювати відповіді на всі петиції, які залишили містяни.
Програма рекомендує докласти зусиль та забезпечити мешканців міста можливістю отримувати послуги онлайн. В умовах війни це питання не тільки прозорості, але й безпеки. Водночас за допомогою електронних інструментів можна пришвидшити час надання послуги та оптимізувати ресурси.
Щоб підвищити свої результати наступного року, муніципалітету Житомира потрібно попрацювати й над інформуванням громадськості про власну роботу. У 2023 році у міській раді не поширювали половину протоколів сесій, а в проєктах порядку денного засідань ради не публікували точного переліку і назв проєктів у сфері земельних відносин. Серед міст, які належним чином публікували всі переліки проєктів рішень, — Львів та Рівне, тож можна перейняти їхній досвід.
Щоб Житомир таки зміг стати прозорим, TI Ukraine рекомендує:
- Забезпечити належний доступ містян до процесів ухвалення рішень через:
- анонсування засідань (публікація інформації про дату проведення засідання, посилання на трансляцію, посилання на порядок денний / перелік питань);
- трансляцію всіх засідань усіх постійних комісій.
- Оприлюднювати інформацію про ухвалені рішення щодо надання компенсацій за пошкоджені об'єкти нерухомого майна.
- Створити можливості для дистанційної подачі заяв на отримання послуг, як-от житлові послуги, а також публікувати відповіді на всі петиції містян.
- Публікувати усі порядки денні та протоколи засідань чергових сесій.
- Оприлюднювати дані про зелені насадження, об'єкти комунального майна, земельні ділянки, що пропонуються для передачі у власність чи користування, у машиночитному форматі та вчасно їх оновлювати.
- Оформити набір відкритих даних «Актуальні списки власників/орендарів місцевих земельних ділянок» згідно з рекомендаціями Єдиного державного вебпорталу відкритих даних і оновлювати його щокварталу.
- Публікувати на офіційному або іншому спеціалізованому вебсайті перелік земельних ділянок або прав на них, щодо яких ухвалено рішення про проведення земельних торгів.
- Проводити електронні аукціони для продажу прав на розміщення об'єктів сезонної торгівлі та тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності.
Програма розуміє, як у цей непростий для нашої країни час складно втілювати деякі найкращі практики управління у містах. Тож «Прозорі міста» цінують і висловлюють подяку за прагнення Житомира покращувати свої результати та підвищувати рівень прозорості.
Наша команда прагне, щоб усі міста ставали прозорішими та відкритішими до громадян, тому готові до співпраці із представниками муніципалітетів і з активними містянами. Якщо у вас є питання чи ви потребуєте персоналізованих рекомендацій саме для вашого міста — пишіть на пошту: transparent-cities@ti-ukraine.org.
Якщо ви представник громадянського суспільства — «Прозорі міста» також будуть раді розповісти більше та долучити вас до розсилок і подальшого навчання.