
Земельна політика в громадах — управління і оподаткування
Зазвичай земля в Україні трактується розділено: або це сільсько- господарські землі, або це землі під забудову. Із розширенням спектру використання, збільшення конкуренції за земельні ресурси з боку транспорту та логістики, посилення вимог охорони довкілля, переходу на відновлювані джерела енергетики, пошуку земель для житлового будівництва та вирощування їжі ці питання необхідно розглядати і вирішувати інтегровано.
Розуміння економічної значимості землі для сталого міського розвитку та розвиток спроможності управляти землею в довгостроковій перспективі надасть можливість:
- зв'язувати просторове планування і відносини прав власності;
- стратегічно планувати збереження природних та суспільно-цінних ресурсів і просторів;
- використовувати нові інструменти регулювання податкових надходжень і контролю за розвитком міста;
- доступу до будівництва неприбуткового, що починається з доступу до землі.
Цінність:
- працівники муніципалітетів — підвищити розуміння та побчаити практики/політики, що застостосовуються деінде, поставити питання про необхідні зміни;
- дослідники, експерти — дізнатися про досвід громад в управлінні землею та міжнародні підходи;
- урядовці — побачити, як муніципалітети сприймають цілі роботи з земельною політикою, зрозуміти можливі точки адаптації, розвитку регуляторного законодавства.
Доповідачі:
Богдан Балюк, аналітик програми «Transparent cities/Прозорі міста» Transparency International Ukraine.
Мета програми — подолати корупцію на місцевому рівні та запровадити належні практики прозорості та підзвітності. Зараз Богдан займається моніторингом та створенням рекомендацій щодо підзвітності українських міст. Раніше він проводив дослідження в сфері соціальних наук та аналізував політики в Гаазькому центрі стратегічних досліджень та Українському католицькому університеті.
Ключові тези виступу:
- Прозорість сфери землекористування вкрай важлива для економічного розвитку. Вона зменшує трансакційні витрати та асиметрію інформації для учасників земельного ринку, полегшує доступ громадян до контролю земельної політики.
- Сфера землекористування зараз є досить непрозорою (43,1% прозорості у 2021 за результатами оцінки у 2021 році). Оприлюднення відкритих даних, функціонування повноцінних геопорталів, впорядкування документації та розумна регуляторна політика, що забезпечує прозорість сфери — усе це вимагає експертизи, спроможностей та бюджетних витрат.
- Війна та воєнний стан негативно вплинули на прозорість та підзвітність українських рад. Необхідно знайти рішення, як "розумно" публікувати інформацію, уникати чутливих даних, але водночас стимулювати відновлення роботи ключових сервісів.
Володимир Дубровський, старший економіст Центру соціально-економічних досліджень CASE Україна, експерт групи «Податкова реформа» Економічної експертної платформи та член Несторівської групи.
Пан Дубровський спецiалiзується в питаннях політичної та інституційної економіки, зокрема бізнес-клімату, економічних реформ (зокрема, приватизації), економічної поведінки пiдприємств, управлiння, корупції, та мультидисциплінарних дослідженнях. Брав участь у численних дослідницьких проектах, зокрема Свiтового Банку, Міжнароднї Фінансової Корпорації (МФК), Мережi Глобального Розвитку (GDN), OECD, Всесвітнього Економічного Форуму в Давосі (WEF), Transparency International, та у міжнародних проектах технічної допомоги в Азербайджані, Казахстані та Молдові.
Ключові тези:
- Оподаткування землі/нерухомості в умовах України: теоретичне підґрунтя; основні переваги та недоліки (ризики).
- Підходи, що використовуються у світовій практиці та їх критичний аналіз з позиції українських реалій.
- Пропоновані інновативні підходи, що відповідають нашим реаліям.
- Пропонована модель оподаткування землі/нерухомості для України; її переваги та ризики.
* Курс профільних семінарів про земельну політику в містах від проєкту “Нова житлова політика”.