Читайте більше про результати рейтингування прозорості та підзвітності міст 2020
03 січня 2019, в 00:00
«Чим більше люди довіряють один одному, тим важче ними маніпулювати»

У рамках поширення кращих практик прозорості, розповідаємо про роботу органів місцевого самоврядування, які показали хороші результати у дослідженні “Рейтинг прозорості міст України”.

Розпочати вирішили з Дрогобицької міської ради, яка протягом останніх пів року показала бажання та спроможність змінювати місто на краще в сторону прозорості, відкритих данних та зручних сервісів.

У серії з п’яти коротких історій ми розкажемо про “внутрішню кухню” органу місцевого самоврядування та про людей, які щодня систематично творять зміни й працюють для міста.

Про Відділ інформаційних технологій та аналізу

Дрогобицької міськради від керівника

Станіслава Гайдера

– Відділ інформаційних технологій та аналізу займається розвитком електронного врядування, налагодженням комунікації між мешканцями громади за допомогою інформаційно-комунікаційних систем і аналітикою даних. Ми вибудовуємо єдину ІТ архітектуру міста.

– Найбільше ми пишаємось проектами з медичної галузі, публічних послуг та відкритими даними. Минулого року ми запустили електронний запис до лікаря, зробили електронне декларування лікаря з пацієнтом та відкрили повністю реєстратуру для мешканців міста. Також ми розмістили рейтинг підписаних декларацій лікаря з пацієнтом задля більшої проінформованості громадян міста. Більше 100 адмінпослуг громадяни міста отримують в онлайні – і це круто, адже ми економимо громадянам міста час, міська ж рада перетворюється на сервіс для громадян. Ще один надважливий проект – це запуск щоденного моніторингу енерговитрат: щодня подаються показники лічильників по витратах електроенергії, газопостачання, води і інших енергоносіїв, щомісяця ми маємо дані протокола енергоспоживання.  Міський голова, коли до нього приходить запит про виділення коштів школі, садку, закладу охорони здоров’я чи культури щодо фінансування закупівлі якогось обладнання, завжди звіряється з даними щодо класу енергоспоживання. Він бачить, що в одного клас “D” або “Е”, a у іншого клас “A”, відповідно, тому, у кого клаc “D” або “E”, він каже “Шановний, ми вам не можемо дати 500 000 грн на меблі, за ці гроші варто замінити вікна, утеплити фасад, поміняти вхідні двері і ви будете мати економію 30% мінімум, a потім ми зможемо виділити кошти на меблі.”

– Складним був запуск сервісів комунікації з громадою, таких як Мапа житлово-комунальних проблем, мапа реклами, мапа торгівлі тощо. Але насьогодні ми бачимо, що результат виправдам себе у повному обсязі. Більше 1000 проблем було задано по ж/к проблемах міста громадянами та вже більше 800 вирішено, а це ті громадяни, які вже нічого в місті не знищать, бо спільно з службами вирішили питання. По рекламі – мешканці бачать незаконну зовнішню рекламу та повідомляють відповідних підрозділ онлайн, тобто можуть контролювати. Вони відчувають, що в їхніх силах вирішувати питання в місті. Мені подобається фраза, що часом люди живуть як гості у своїх містах: от йде собі людина і бачить висить білборд жахливий на фасаді старої будівлі, але вона проходить повз. Може, в Фейсбуці пожаліється. А тепер можна самотужки робити своє місто кращим – це сфотографувати та повідомити про незаконну рекламу. Так потроху свідомість і змінюється.

– Ми поширюємо інформацію про сервіси через інтернет-портали, мобільні додатки, соцмережі, друковані ЗМІ, плануємо створення довідник «Навчи батьків користуватись міською інфраструктурою» – 30-60 сторінок про місто, куди піти та що робити в тій чи іншій ситуації. Також у Дрогобичі працює школа «Smart Citizen» де спільно з керівником КУ «Інститут міста Дрогобича» В.Кондзьолки ми ходимо з гостьовими лекціями до школярів та студентів і навчаємо їх інструментам комунікації.В планах вийти на запровадження картки містянина, розвиток муніципального реєстру та комлпесної програми «Безпечене місто». Також в планах 300 послуг для містян онлайн. Ми повністю готові до такого навантаження, адже пережили запуск електронної черги на виготовлення біометричних паспортів у міському ЦНАПі (сміється).

– В минулому році ми запустили портал відкритих даних, на безкоштовній платформі DKAN і на сьогодні ми маємо 277 наборів унікальних даних та всього більше тисячі груп даних – це найкращий показник в Україні до співвідшення міст. У нас є десятки унікальних даних, яких немає у відкритому доступі жодне місто нашої країни. Багато цікавих даних по медицині: виявилося, що чоловіки та жінки однаково часто страждають від захворювань систем кровообігу, але чоловіки втричі частіше хворіють вдруге. Впровадили аналіз даних по заборгованості населення перед комунальними службами. За тиждень будемо проводити перше публічне обговорення соціологічного дослідження по роботі медичних установ міста, яке буде організовано спільно з університетом міста.

– Нам часто говорять, що ІТ сфера – це щось, що дуже дорого коштує, тому місту це не по кишені. А насправді все це обходиться місту в невелики кошти та з мінімальним штатом людей. Ми багато співпрацюємо з програмами міжнародної допомоги, шукаємо партнерів, комунікуємо наші успіхи і це дає результат. Ми беремось бути пілотним містом у проектах, пробуємо як працюють ті чи інші сервіси на місцевому рівні. Нам допомагають волонтери та студенти. Адже пристрать до своєї справи може замінити досвід.

– Ми бачимо позитивні моменти у роботі міськради, пов’язані з нашою сферою – за останній рік у нас значно зменшилась кількість запитів до публічної інформації, а ще дохід від реклами збільшився в 2 рази. У нас десятки успішних кейсів від економічних до соціальальних. До речі, коли вірус “Petya” атакував Україну, Дрогобич вистояв, хоча “Petya” стукався і до нас.

– Власним прикладом хочеться продемонструвати усім іншим, що швидкість змін у громаді можлива виключно завдяки політичній волі та інтузастам, а не великим бюджетам та сотнею працівників.

Інші новини