Цьогоріч програма «Transparent cities/Прозорі міста» не укладала традиційних Рейтингів прозорості через виклики війни та тимчасову окупацію частини українських міст. Натомість, щоб оцінити прозорість роботи міських рад в умовах повномасштабного вторгнення, ми провели адаптоване дослідження.
Результати показали, що лише трьом міським радам вдалося здобути статус «повністю прозорих». Однак наша команда хоче підвищити рівень прозорості міст, допомогти їм долати виклики війни та згуртувати громади — лише так ми можемо невпинно давати відсіч ворогу та вистояти.
Ми регулярно консультуємо органи місцевого самоврядування, аналізуємо актуальне законодавство та адаптуємо рекомендації до вимог воєнного стану. За результатами адаптованого дослідження наші експерти надали рекомендації представниками міських рад Стрия, Сум та Дрогобича. Ми окремо аналізували результати кожного з цих міст та надавали актуальні рекомендації для втілення практик прозорості, що їх попередньо визначила команда програми «Transparent cities/Прозорі міста».
Тепер на черзі інше місто — Шостка, що на Сумщині. Що у міста з прозорістю та які практики варто втілити міській раді, щоб стати кращою? Розповідаємо у цьому матеріалі.
Протягом березня-грудня 2022 року із 40 індикаторів Шосткинська міська рада:
- 12 — виконала повністю, зокрема можна подати онлайн-заявку на реєстрацію дітей до шкіл та садків чи надіслати заяву на поліпшення житлових умов;
- 4 – виконала частково;
- 22 – не виконала зовсім;
- у 2 індикаторах не вдалося визначити рівень виконання (що водночас не вплинуло на категорію міста).
У підсумку місто отримала статус “непрозорого”. Деталізовані дані щодо виконання індикаторів дослідження шукайте у цій таблиці.
Рекомендації для підвищення рівня прозорості
Спершу радимо Шосткинській міськраді виконати індикатори, які стосуються діяльності самої ради та її органів:
- Публікувати проєкти порядку денного кожного засідання виконавчого комітету міськради.
- Оприлюднювати протоколи усіх засідань постійних комісій міськради на власному сайті.
- Оновити інформацію про чинні регуляторні акти міської ради та її виконавчих органів на Порталі відкритих даних.
У Шостці, як і в інших містах, на обліку є низка об’єктів комунального майна та земельних ділянок. Часто прозорості у роботі цих сфер вимагають чинні нормативно-правові акти. Тож ми радимо виконати такі індикатори:
- Вказувати у проєкті порядку денного засідань міськради точний перелік земельних рішень з деталями про ділянки та осіб, в чиїх інтересах ухвалені ці рішення. Уникати формулювань “Про регулювання земельних відносин” — краще деталізувати окремо кожне питання щодо землі.
- Опублікувати та оновити на інформацію про проведення капітального та поточного ремонтів, будівництва, реконструкції та благоустрою. Дані мають бути в машиночитному форматі на Порталі відкритих даних або міському порталі.
- Оновити інформацію про доступні ділянки для забудови, які можна продати на е-аукціонах, на Порталі відкритих даних чи власному сайті.
- Оприлюднити актуальні дані про рекламні засоби й конструкції на Порталі відкритих даних чи власному сайті.
- Додати інформацію про житло у власності громади станом на 2023 рік та кількість кімнат у гуртожитках. Крім того, треба оновлювати наявну інформацію про вільні житлові приміщення принаймні раз на пів року.
- Розмістити інформацію про актуальну квартирну чергу на у сайті міськради.
Демократичний розвиток неможливий, якщо мешканці не мають доступу до ухвалення рішень та розробки політик. Для того, щоб збільшити залучення мешканців, міськрада Шостки має:
- Регулярно транслювати онлайн усі засідання міської ради, виконкому та постійних комісій в Youtube/Facebook.
- Продовжити анонсувати сесії усіх органів міської ради на власному сайті та додавати туди проєкт порядку денного/перелік питань до розгляду, посилання на трансляцію.
Цифрові інструменти спрощують отримання послуг та знижують корупційні ризики, які часто виникають “офлайн” внаслідок присутності людського фактора. Ми радимо Шосткинській міськраді працювати над виконанням таких індикаторів:
- Розглядати петиції, які не набрали достатньої кількості голосів, та надавати на них відповідь як на просте звернення.
- Забезпечити мешканцям змогу залишати скарги/звернення, зокрема щодо роботи сфери ЖКГ, через спеціальну онлайн-форму або спеціальну платформу (наприклад, “Відкрите місто”).
У Шостці станом на березень 2023 року проживало близько 4 тисяч внутрішньо переміщених осіб. Місту варто працювати над інтеграцією переселенців, а також підтримувати містян, які їх прихистили. Експерти програми «Transparent cities/Прозорі міста» рекомендують:
- Створити розділ на сайті, канал у соцмережах чи застосунок, де внутрішні переселенці отримуватимуть інформацію про житло, постановку на облік, видачу гуманітарної допомоги, працевлаштування тощо.
- Інформувати мешканців про те, як отримати компенсації за тимчасове розміщення внутрішніх переселенців на власному сайті міськради. Зокрема, розмістіть шаблони документів та місце для подачі заяв.
Як утілити рекомендації в життя?
Перед тим, як вдатися до дій, ми радимо Шосткинській та всім іншим міським радам розробити план дій. Це допоможе зрушити з правильною послідовністю та розділити великий пласт роботи на менші шматки. Експерти програми «Transparent cities/Прозорі міста» готові за запитом переглянути розроблений план та проконсультувати щодо його покращення.
Ми прагнемо, щоб усі міста України були якомога більш прозорими. Тому програма відкрита до співпраці з українськими муніципалітетами. Представники міст можуть звернутися на нашу пошту: transparent-cities@ti-ukraine.org