У квітні 2022 року програма «Transparent cities/Прозорі міста» презентувала результати дослідження стану прозорості 70 українських муніципалітетів під час війни. За результатами аналізу, окремі міста зверталися до нас із рекомендаціями що покращення рівня прозорості. Йдеться, зокрема про Дрогобич, Шостку, Суми, Мукачево та Стрий, з представниками яких ми провели відповідні зустрічі.
Загалом дослідження показало, що є перелік індикаторів методології, які не були виконані більшістю міст (54-65 міських рад із 70 досліджуваних). Ми виокремили рішення, які найгірше виконували муніципалітети у 2022 році. Їх втілення дозволить підвищити відкритість процесів, а також залучити громаду до участі у них.
Індикатори, що стосуються запровадження е-інструментів та е-рішень
- Продаж прав на розміщення об’єктів сезонної торгівлі та ТС на електронних аукціонах, зокрема в системі Prozorro
Так, Тернопіль проводив такі аукціони протягом березня-грудня 2022 року і для сезонної торгівлі, і для тимчасових споруд. Натомість Київ наприкінці червня 2023 року оголосив про проведення перших аукціонів на розміщення МАФів.
- Сервіс/інструмент, що дозволить подавати онлайн-заявки на житло (житлову чергу).
Наприклад, у Вінниці, Дрогобичі та Хмельницькому можна подати заяву через кабінет мешканця. Натомість у Дубно подача заявок відбувається через онлайн-форму.
Індикатори, що стосуються доступу та участі
- Анонсування усі засідання міської ради та її колегіальних органів (виконавчого комітету, постійних комісій та погоджувальної ради (за наявності)). В анонсах вказувати інформацію про:
- дату та час проведення;
- посилання на онлайн-трансляцію;
- посилання на порядок денний / перелік питань.
Так, Львівська міська рада у спеціальному розділі на вебсайті міської ради публікує календар подій, що містить усю запитувану інформацію.
- Трансляція усіх засідань виконавчого комітету та засідань усіх постійних комісій міської ради. Це дозволить містянам бути включеними в процес ухвалення політик.
Для прикладу, Рівненська міська рада на офіційній Youtube-сторінці здійснювала онлайн-трансляцію засідань постійних комісій, а Прилуцька — засідання виконавчого комітету.
Індикатори, що стосуються комунального майна та землі
- Публікація інформації про житлові приміщення, що перебувають на балансі міської ради (житлові приміщення у власності громади, кількість незадіяних приміщень та кількість кімнат у гуртожитках). Оновлювати інформацію щонайменше раз на пів року.
Так, Мукачево забезпечило публікацію відповідної інформації на сайті міської ради, а також оновлення цієї інформації. Окрім того, такі дані публікує Кременчук, але на момент створення матеріалу вони не були оновлені раз на 6 місяців.
- Оприлюднення реєстрів договорів оренди земельних ділянок. Важливо забезпечити наявність усіх типів даних, а саме:
- дату та номер рішення про передачу землі;
- географічне положення ділянки (адреса або кадастровий номер);
- найменування (ПІБ) орендаря;
- дату укладання та № договору, його строк дії;
- площу / розмір земельної ділянки, га;
- щомісячну вартість оренди земельної ділянки або нормативну грошову оцінку землі (грн) і розмір орендної плати у %.
Кам’янська міська рада у своєму реєстрі опублікувала запитувані типи даних.
- Оприлюднення на офіційному або спеціалізованому вебсайті міської ради реєстр усіх наявних рекламних засобів/конструкцій. Забезпечити машиночитний формат та наявність даних про:
- дату видачі та найменування отримувача дозволу (розповсюджувача реклами), строк дії дозволу на розміщення зовнішньої реклами;
- тип, розміри, адресу (географічне положення) рекламного засобу.
Так, Львів на власному порталі відкритих даних розміщує інформацію про рекламні засоби/конструкції. Забезпечує щопіврічне оновлення даних.
Ми прагнемо, щоб усі міста України були якомога більш стійкими та прозорими. Тому програма відкрита до співпраці з українськими муніципалітетами. Представники міст можуть звернутися на пошту програми transparent-cities@ti-ukraine.org